بازدید کننده 17654 چهار شنبه 26 دی 1397 گروه: عمومی چاپ

گوگل وبمستر تولز چیست؟

همانطور که از نام این ابزار مشخص است. گوگل وبمستر تولز ابزاری برای مدیران سایت است که به توانند سایت خود را بهتر مدریت کنند. این ابزار همچنین به شما کمک می کند درک درستی از نحوه بررسی سایت خود توسط گوگل کسب کنید. مثلاً لیستی از لینک های دریافتی و لینک های خروجی سایت به شما ارائه می دهد. در این ابزار شما می توانید تعداد دفعات مراجعه ربات های Crawl گوگل را تنظیم کنید که بر ایندکس شدن صفحات سایت شما تاثیر خواهد داشت. این ابزار کلمات کلیدی موثر در جذب مخاطب به سایت را نیز گزارش گیری می کند. نرخ کلیک یا CTR را نیز می توان برای هر کلمه کلیدی مشاهده کرد. قابلیت مشاهده آمار های سایت و بسیاری قابلیت های دیگر نیز در این ابزار وجود دارند.

گوگل یک شرکت معتبر است و نیازی به نگرانی بابت اطلاعاتی که گوگل از سایت شما در اختیار دارد نیست. اگر گوگل آنالیتیکس را به گوگل وبمستر متصل کنید، اطلاعات کامل تری از سایت خود به دست خواهید آورد. با این روش شما می توانید تمام اطلاعات گوگل وبمستر را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.

کار با وبمستر تولز گوگل را چگونه آغاز کنید

شما باید ابتدا سایت خود را در وبمستر تولز ثبت کنید. برای ثبت سایت در وبمستر تولز باید هویت خود را به عنوان مدیر سایت احراز کنید. راهکارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. شما می توانید فایلی را دانلود و در سایت خود قرار دهید و یا کدی را در صفحه خود اضافه کنید. همانطور که اشاره شد راه های احراز هویت در وب مستر تولز بسیارند و شما می توانید با مراجعه به این سایت روش مناسب برای خود را براحتی بیابید.

نکته: اگر شما مدیر سایت نباشید نمی توانید از ابزار وبمستر تولز گوگل استفاده کنید.

بررسی روزانه گزارشات وبمستر تولز گوگل

بعد از آنکه سایت خود را در وبمستر تولز گوگل ثبت کردید. می توانید وارد داشبرد این ابزار شوید و از مزایای این ابزار استفاده کنید.

در بخش داشبرد شما می توانید قسمت هایی مانند لینک های ورودی به سایت خود، Crawl Errors، کلمات کلیدی، نقشه سایت، و غیره را مشاهده نمایید.

بخش Search Queries

بخش Search Queries به شما نشان می دهد که کاربران با چه کلمات کلیدی به سایت شما مراجعه کرده اند.

در این بخش یک لیست طولانی را کلمات کلیدی است که کاربران برای یافتن کسب و کار شما در گوگل استفاده کرده و با کمک آنها وارد سایت شما شده اند نمایش داده می شود. گزارش این لیست بسیار مفید است. اگر کلمات کلیدی کاربران با کلمات کلیدی مد نظر شما که برای آنها سایت خود را بهینه سازی کرده اید یکسان باشد که عالی است. در غیر این صورت هم شما با کلمات کلیدی آشنا می شوید که می توانند برای تجارت آنلاین شما مفید باشند.

اگر کلمات کلیدی کاربران با کلمات کلیدی شما متفاوت است می توانید برای کلمات کلیدی کاربران سایت خود را بهینه سازی کنید. تا ترافیک سایت خود را بالاتر ببرید.

در بخش Search Queries شما می توانید تعداد کلیک دریافتی به ازاء هر کلمه کلیدی را مشاهده کنید. تعداد کلیک بالاتر به معنی ارتباط بیشتر موضوع جستجو شده با سایت شما است. که قطعاً باید برای این کلمات کلیدی سایت خود را بهینه سازی کنید. و اگر در اثر فعالیت های شما نرخ CTR کاهش یافت قطعاً باید ایجاد تغییرات در آن کلمات را متوقف کنید.

بخش Links

بک لینک در این بخش به معنی لینک های داخلی و خارجی است. در این بخش کلیه بک لینک های سایت را نمی توانید روئیت کنید. ولی این لیست ارزش آن را دارد که در بازه های زمانی آن را چک و بررسی کنید.

یکی از بخش های مهم در بخش LINK امکان حذف تاثیر گذاری لینک های اسپم بر روی سایت است. این امکان که با نام disavow links در این بخش قابل مشاهده است، به شما اجازه می دهد که لینک های مضری که امکان حذف آنها را ندارید را غیر فعال کنید.

بخش Crawl Errors

در این بخش اگر گوگل مشکلی با بررسی سایت شما داشته باشد به شما گزارش خواهد داد. ربات های گوگل مشکلاتی مانند در دسترس نبودن صفحات سایت و یا حذف شدن صفحه ای از سایت و یا مشکلات سرور و یا عدم اجازه دسترسی به منابع سایت را گزارش خواهند داد. بهتر است که این ایرادات سریعاً برطرف شود.

بخش Keywords

این بخش به بخش Search Queries شباهت دارد و به گزارش کلمات کلیدی می پردازد. در این بخش به شما نشان داده می شود که کاربران از چه نوع کلمات کلیدی استفاده می کنند. اگر کلمات کلیدی سایت شما با آنچه کاربران به کار می برند کاملاً متفاوت باشد. معنی آن این است که شما برای کلمات کلیدی مناسبی سئو را انجام نداده اید.

الگوریتم هایی مانند گوگل پاندا به بررسی کیفیت محتوا شما خواهند پرداخت بنابراین در تولید محتوا برای کلمات کلیدی مد نظر کاربران به کیفیت محتوای خود توجه لازم را داشته باشید.

نقشه سایت

گوگل از نقشه سایت برای تشخیص صفحات سایت و بروز رسانی های صفحات استفاده می کند. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید نقشه ای که گوگل به عنوان نقشه سایت استفاده می کند همان فایلی است که مد نظر شما نیز هست. اگر چنین نیست می توانید آدرس نقشه سایت خود را در این بخش برای گوگل تعریف کنید.

بخش Robot.txt و سایر بخش های حرفه ای سئو

فایل Robot.txt هنگامیکه سئو سایت به مشکل بر می خورد باید مرود بازبینی و تست قرار گیرد. شما می توانید با کمک وبمستر تولز از درستی اطلاعات فایل مطمئن شوید.

در بخش های حرفه ای گوگل وبمستر تولز شما امکانات زیادی مانند انتخاب نسخه سایت با WWW یا بدون آن را دارید.

همانطور که مشاهده کردید گوگل وبمستر تولز ابزار مناسبی برای سئو سایت است و گزارش هایی برای crawl errors، بک لینک ها و غیره ارائه می دهد که از اهمیت بالایی در سئو برخوردارند.


به اشتراک بگذارید