بازدید کننده 3027 چهار شنبه 4 اسفند 1400 گروه: عمومی چاپ

وب‌سایت‌هایی که هر روز به آن‌ها سر می‌زنیم و در آن‌ها وبگردی می‌کنیم، تنها بخش کوچکی از اینترنت هستند که به آن شبکه سطحی یا سرفیس وب (Surface Web) گفته می‌شود. پس از این سطح از اینترنت، شبکه عمیق یا دیپ وب (Deep Web) و پس از آن شبکه تاریک یا دارک وب قرار دارد. در حقیقت اینترنت را می‌توان به کوه یخی تشبیه کرد که اینترنتی که ما از آن استفاده می‌کنیم تنها نوک آن است و بخش اعظمی از این کوه را نمی‌بینیم.

دارک وب چیست؟

دارک وب چیست

دارک وب بخشی از اینترنت محسوب می‌شود که فهرست محتوای آن توسط موتورهای جستجو ثبت نشده یا به‌اصطلاح ایندکس (Index) نشده است. برای دسترسی به این بخش از اینترنت باید از نرم‌افزارهای خاص استفاده کنید یا مجوزهای خاص داشته باشید. محتوای دارک وب روی یک شبکه تاریک یا دارک نت (Dark Net) قرار دارد که دسترسی به آن تنها با استفاده از مرورگرهای خاص یا از طریق پیکربندی‌های خاص امکان‌پذیر است.

اینترنت تاریک برای حفظ ارتباط رمزگذاری‌شده و همچنین مسیریابی و هدایت محتوای آنلاین از طریق چند سرور وب جهت ناشناس باقی ماندن، طراحی است. استفاده از دارک وب نیازمند نرم‌افزارهای خاصی است که هویت‌تان را مخفی و شما را ناشناس می‌کنند.

اینترنت تاریک

تصویر ارائه‌شده از دارک وب نشان‌دهنده بستری برای انجام فعالیت‌های مجرمانه است؛ اما چنین تصویری در مورد این بخش مرموز از اینترنت درست نیست و چنین بخشی تنها فضایی بی‌نام‌ونشان از اینترنت محسوب می‌شود که هم می‌تواند برای اهداف مخرب و مجرمانه استفاده شود و هم می‌تواند برای انجام فعالیت‌هایی که هیچ منع قانونی ندارند و حتی می‌توانند فعالیت‌های مفید باشند، مورداستفاده قرار گیرد.

تاریخچه دارک وب

تاریخچه دارک وب

عرضه نرم‌افزار Freenet در سال ۲۰۰۰ را می‌توان نقطه آغاز پیدایش دارک وب در نظر گرفت. این نرم‌افزار پروژه دانشجویی در دانشگاه ادینبرو (University of Edinburgh) در اسکاتلند بود. نرم‌افزار Freenet با هدف ایجاد روشی برای برقراری ارتباط و همچنین تبادل فایل و برقراری تعامل آنلاین به‌صورت ناشناس ایجاد شده بود.

البته برخی منابع پیدایش شبکه آرپانت (ARPANET)، مخفف سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته (Advanced Research Projects Agency Network) در سال ۱۹۶۰ را نقطه آغاز پیدایش دارک وب می‌دانند.

این شبکه درواقع با هدف تبادل اطلاعات در مسافت‌های دور بدون نیاز به استفاده از تلفن ایجاد شد و در حقیقت می‌توان آن را نسخه اولیه از اینترنت امروزی بدون هسته اصلی نامید که به‌منظور جلوگیری از شناسایی شبکه اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا توسط دشمنان و انهدام راحت آن با تخریب هسته شبکه ایجاد شد.

آرپانت در سال ۱۹۸۳ به دو قسمت تقسیم شد. یک قسمت از آن مختص جستجوی مطالب توسط دانشجویان و افراد فعال در دانشگاه و سایر افراد شد و قسمت دیکر که میلنت (MILNET) نام گرفت، به برقراری ارتباطات نظامی غیر طبقه‌بندی‌شده اختصاص یافت. در ضمن در این سال نام این شبکه رسماً از آرپانت به اینترنت تغییر داده شد.

در سال ۲۰۰۲ عده‌ای از پژوهشگران تحت حمایت آزمایشگاه پژوهشی نیروی دریایی آمریکا (Naval Research Labratory) با ساخت و عرضه شبکه Tor باعث شدند دارک وب به میزان قابل‌توجهی رشد پیدا کند.

در آن زمان هنوز مدت زیادی از پیدایش اینترنت نگذشته بود و به‌سادگی می‌شد فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی و کنترل کرد؛ اما درصورتی‌که کاربران به‌صورت ناشناس وارد فضای اینترنت می‌شدند، این کار امکان‌پذیر نبود. شبکه Tor به‌منظور ایجاد کانال‌های ارتباطی امن برای مخالفان سیاسی و عامل‌های اطلاعاتی آمریکایی در سراسر جهان ایجاد شد

پس از آن کد زیربنایی شبکه Tor تحت یک لایسنس (گواهینامه) رایگان منتشر شد و پروژه‌ای غیرانتفاعی تحت عنوان پروژه Tor (Tor Project) در سال ۲۰۰۸ تشکیل شد. شکل‌گیری شبکه Tor پیدایش مرورگر Tor را نیز به دنبال داشت که دسترسی به دارک وب را برای هر فردی راحت کرد. در سال ۲۰۰۹ نخستین عملیات استخراج بیت کوین انجام شد و به این ترتیب مهم‌ترین ارز دیجیتالی مورداستفاده برای خریدوفروش در Dark Web ایجاد شد.

برخی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ دارک وب

  • انجام شدن نخستین معامله غیرقانونی آنلاین در اوایل دهه ۱۹۷۰
  • ایجاد نخستین پناهگاه‌های داده در دهه ۱۹۸۰ که مکانی برای نگهداری داده‌های غیرقانونی یا داده‌های بدون‌ وقفه بودند. پناهگاه‌های داده که برخی از آن‌ها برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌شوند، برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی در فضای وب مثل افشاگری، انتشار محتوای مستهجن و قمار آنلاین به کار گرفته می‌شوند.
  • امکان‌پذیر شدن استفاده از اینترنت برای عموم مردم در سال ۱۹۹۱
  • ایجاد سیستم به اشتراک‌گذاری موسیقی نپستر (Napster) در ۱۹۹۹ که در حقیقت یک سیستم غیرقانونی محسوب می‌شد؛ زیرا این سیستم به کاربران خود اجازه می‌داد موسیقی‌های موردعلاقه خود را از کامپیوترهایی افرادی که آن موسیقی‌ها را داشتند، به‌صورت رایگان دریافت کنند تا با این روش به‌صورت غیرقانونی به تمام موسیقی‌ها دست پیدا کنند و دیگر نیازی به دریافت قانونی موسیقی نداشته باشند.
  • شکل‌گیری جرقه‌های اولیه قیام بهار عربی در سال ۲۰۱۰
  • افشای اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا توسط افشاگری به نام ادوارد اسنودن (Edward Snowden) در سال ۲۰۱۳. او در آن زمان کارمند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار آژانس امنیت ملی این کشور بوده است
  • انهدام فروشگاه توزیع مواد مخدر جاده ابریشم (Silk road) در آمریکا در سال ۲۰۱۳ که به‌عنوان فروشگاه آمازون داروهای غیرمجاز شناخته می‌شد. این فروشگاه توسط فردی به نام «راس ویلیام اولبریکت (Ross William Ulbricht) اداره می‌شد. راس برای این جرم به حبس ابد محکوم شد.
  • انهدام شبکه پلی پن (PlayPen) در سال ۲۰۱۵ که یک شبکه منتشرکننده محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان در دارک وب بود.

محافظت از هویت در وب تاریک

وب تاریک همیشه خطرناک نیست؛ اما به دلیل اینکه هیچ نظارتی روی این بخش از اینترنت وجود ندارد، همیشه کلاه‌برداری زیادی در آن انجام می‌شود. همیشه برای برقراری ارتباط در وب‌سایت‌های ایجادشده در دارک وب یا خرید از آن از آدرس‌های ایمیل رمزگذاری شده و ناشناس استفاده کنید و برای پرداخت مبالغ خریدهای خود از کیف‌های پول ارز دیجیتال ناشناس استفاده کنید. لازم به ذکر است که خرید و فروش‌ها در فضای دارک وب با استفاده از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین انجام می‌شود؛ زیرا این ارزها رمزگذاری‌شده هستند و ردیابی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

توجه: قبل از ورود به فضای وب تاریک حتماً از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و آنتی تروجان استفاده کنید تا سیستم شما در برابر هک و حملات سایبری و بدافزارهای احتمالی مصون بماند.

مرورگرهای دارک وب

مرورگرهای دارک وب

وب‌گردی در دارک وب به‌سادگی وب گردی در سرفیس وب نیست و به همین دلیل برای وبگردی در این قسمت از اینترنت مرورگرهای خاصی طراحی شده است. با استفاده از مرورگرهای مختص دارک وب و با جستجو در انجمن‌هایی مثل ردیت (Reddit) به‌راحتی می‌توانید وب‌سایت‌های قابل‌اعتماد Dark Web را پیدا کنید. برای وب‌گردی در این وب‌سایت‌ها باید از مرورگرهای مناسب استفاده کنید. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم مرورگر Tor، مرورگر مناسبی برای وب‌گردی در وب تاریک است.

در هنگام استفاده از مرورگر تمام ترافیک شما از شبکه Tor هدایت و در این مسیر رمزگذاری حداقل بین سه نقطه رله که نود (node) یا گره نام دارند، جابجا می‌شود. چنین فرآیندی باعث می‌شود منبع داده‌ها مخفی و یافتن آدرس IP کاربر دشوار شود؛ البته طی شدن این فرایند زمان زیادی طول می‌کشد، به همین دلیل مرورگر Tor نسبت به مرورگرهای معمول سرعت بسیار کمتری دارد.

موتورهای جستجوی Dark Web

موتورهای جستجوی Dark Web

موتورهای جستجوی طراحی‌شده برای سرفیس وب مثل گوگل، یاهو سایر و موتورهای جستجوی مشابه توانایی دسترسی به محتوای وب تاریک را ندارند و برای یافتن محتوای موردنظر خود در این قسمت از اینترنت باید از موتورهای جستجوی اختصاصی آن استفاده کنید.

موتور جستجوی DuckDuckGo یکی در موتورهای جستجوی محبوب دارک وب محسوب می‌شود که با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی طراحی شده است و در هنگام استفاده از آن فعالیت‌های آنلاین کاربران ردیابی نمی‌شود. این موتور جستجو محتوای اینترنت تاریک را ایندکس کرده است و با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید محتوای موردنظر خود را در دارک وب پیدا کنیدِ اما برای استفاده از آن حتماً باید مرورگر Tor را نیز نصب کنید.

از دیگر موتورهای جستجوی طراحی‌شده برای دارک وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Ahmia
  • Dark Search
  • Hidden Wiki
  • Hey Stack
  • Torch

وب‌سایت‌های دارک وب

وب‌سایت‌های دارک وب

این وب‌سایت‌ها تنها با مرورگرهای طراحی‌شده برای اینترنت تاریک قابل بازدید هستند و بیشتر آدرس‌های URL این وب‌سایت‌ها متشکل از اعداد و عبارات تصادفی هستند و مانند آدرس‌های وب‌سایت‌های سرفیس که وب به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را حفظ کنید، نیستند.

در هیدن ویکی (Hidden Wiki)، یکی از وب‌سایت‌های سرفیس وب، می‌توانید فهرستی از لینک‌های وب تاریک را مشاهده کنید؛ البته چنین لینک‌هایی همیشه باز نمی‌شوند و ممکن است برخی از آن‌ها امن هم نباشند. به هر حال هیدن ویکی فهرستی از محتوای انتخاب‌شده در فضای اینترنت تاریک را به شما ارائه دهد و شاید بتوانید محتوای موردعلاقه خود را نیز در این فهرست بیابید.

درکل اکثر وب‌سایت‌های دارک وب برای کلاهبرداری ایجاد شده‌اند و پس از کلاه‌برداری مالی بسته می‌شوند یا پس از ذشت مدتی از فعالیت آن‌ها، توسط پلیس و سایر مراجع قانونی شناسایی و مسدود می‌شوند. پلیس و سایر مجریان قانون همیشه به دنبال شناسایی سایت‌های اینترنت تاریک و مقابله با آن‌ها هستند. تاکنون بارها بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های غیرقانونی این فضا شناسایی و منهدم شده‌اند.

لازم به ذکر است این وب‌سایت‌ها به دلیل ناشناس بودن در مقابل حملات DoS آسیب‌پذیر هستند. این حملات باعث می‌شوند وب‌سایت‌های موردحمله از دسترس کاربران خارج شوند و دیگر قادر به سرویس‌دهی نباشند. به همین دلیل وب‌سایت‌های وب تاریک برای مقابله با این حملات سایبری آدرس خود را دائماً تغییر می‌دهند.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

تفاوت دارک وب و دیپ وب

مهم‌ترین تفاوت بین دارک وب و دیپ وب این است که دیپ وب برای اشاره به وب‌سایت‌ها و صفحات وبی به کار می‌رود که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده‌اند؛ از میان این وب‌سایت‌ها و صفحات وب می‌توان به صفحات ورود به حساب‌های کاربری (Login pages) و درگاه‌های پرداخت اشاره کرد؛ اما همان‌طور که قبلاً گفتیم واژه دارک وب برای اشاره به فضایی از اینترنت به کار می‌رود که دسترسی به آن تنها با استفاده از نرم‌افزارها و تکنیک‌های خاص امکان‌پذیر است.

دیپ وب درواقع دربردارنده هرگونه محتوای پنهان‌شده در پشت بخش‌هایی مثل روش Paywall (روشی برای محدود کردن دسترسی به محتوا با خرید محتوا یا خرید اشتراک پولی)، برگه‌های تأیید هویت، صفحات ورود و رمزهای عبور است. بسیاری از محتواهایی که افراد دارای مهارت متوسط در زمینه دسترسی به محتوای آنلاین، می‌توانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، در دیپ وب قرار دارد. از میان این محتواها می‌توان به حساب‌های کاربری ایمیل، حساب‌های کاربری بانکی آنلاین و حساب‌های کاربری شخصی در شبکه‌های اجتماعی و اشتراک‌ها در سرویس‌های اشتراکی ارائه‌دهنده محتوا اشاره کرد. مطمئناً هیچ فردی نمی‌خواهد هیستوری ایمیل در فضای سرفیس وب در دسترس باشد و هر کسی بتواند آن را جستجو کند

مرورگر Tor برخلاف مرورگرهای عادی از روش مسیریابی پیازی (onion routing) استفاده می‌کند. در این روش ترافیک اینترنت از طریق چندین سرور که در سراسر جهان واقع شده‌اند، به‌منظور مخفی کردن آدرس IP کاربر و فراهم کردن امکان وب‌گردی خصوصی و بدون رد پا (وبگردی بدون احتمال ردیابی شدن)، هدایت و رمزگذاری می‌شود. علاوه بر این تمام دامنه‌های مرورگر Tor دارای دامنه سطح بالای onion. (به‌جای com.) هستند بسیاری از لایه‌های یک دامنه onion. ارائه‌دهنده لایه‌های مختلف رمزگذاری در شبکه Torهستند.

در تصویر زیر تفاوت سه سطح اینترنت یعنی سرفیس وب، دارک وب و دیپ وب به‌خوبی نمایش داده شده است:

A، سرفیس وب: دربردارنده وب‌سایت‌های قابل‌دسترسی و قابل جستجو توسط عموم کاربران است که از میان آن‌ها می‌توان به اکثر وبلاگ‌ها وب‌سایت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی، سایت‌های خبری، سرویس‌های استریم محتوا، مانند یوتیوب، نتفلیکس و غیره، موتورهای جستجو عادی و... اشاره کرد.

B، دیپ وب: دربردارنده سرویس‌ها و خدماتی است که برای ورود به آن‌ها و استفاده از آن‌ها باید وارد حساب کاربری خود شوید؛ مثل ایمیل، پلتفرم‌های پرداخت و اشتراک سرویس‌های اشتراکی استریم محتوا

C، دارک وب: دربردارنده محتواهایی است که توسط موتورهای جستجو ایندکس نشده است و برای دسترسی به آن‌ها باید از نرم‌افزارها و ابزارهای خاصی مثل مرورگر Tor استفاده کرد.

وسعت Dark Web

وسعت Dark Web

به نظر می‌رسد وب تاریک فضای گسترده‌ای محسوب می‌شود؛ اما این بخش از اینترنت در مقایسه با وب سطحی فضای بسیار اندکی از اینترنت را تشکیل می‌دهد. پژوهشگران شرکت پژوهشی Recorded Future تخمین زده‌اند با وجود اینکه در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار وب‌سایت با دامنه onion. وجود دارد؛ اما از میان آن‌ها تنها ۸۵۰۰ سایت (در حدود ۱۵ درصد از این سایت‌ها) فعال هستند؛ بنابراین سایت‌های فعال در اینترنت تاریک تنها ۰.۰۰۵ درصد سایت‌های فعال در اینترنت سطحی هستند.

دامنه‌های سایت‌های وب تاریک ناپایدار هستند و همیشه با ایجاد تعدادی از آن‌ها، تعدادی دیگر بسته می‌شوند. همان‌طور که گفتیم سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات و کالاهای غیرقانونی یا مشکوک، معمولاً فوراً شناسایی و بسته می‌شوند.

طبق آمار منتشرشده از سوی وب‌سایت Tor project، وب‌سایت رسمی مرورگر Tor، این مرورگر روزانه دو میلیون کاربر دارد؛ اما تنها ۱.۵ درصد از کاربران آن به وب‌سایت‌های مخفی وب تاریک دسترسی دارند. در ضمن طبق اطلاعات منتشرشده توسط پژوهشگران این شرکت پژوهشی، ۸۶ درصد از وب‌سایت‌های اینترنت تاریک انگلیسی‌زبان هستند و کاربران آلمانی و روسی دارند.

معامله در Dark Web

معامله در Dark Web

شاید این‌طور به نظر برسد که خریدوفروش در دارک وب غیرقانونی باشد؛ اگرچه بسیاری از معاملات انجام‌شده در اینترنت تاریک غیرقانونی است؛ اما برخی از معاملات انجام‌شده در این فضا قانونی هستند.

معاملات غیرقانونی در این بخش از شبکه جهانی شامل خریدوفروش انواع اسلحه (حتی موشک‌انداز!)، تجهیزات نظامی و حفاظتی (مثل جلیقه ضدگلوله)، انواع مواد مخدر، مواد سمی بسیار کشنده، انواع مختلف مواد منفجره غیرقانونی، اعضای بدن انسان و خود انسان و حتی جت شخصی می‌شود.

حتی در این فضا امکان استخدام افراد مجرم برای اهداف مخرب و مجرمانه نیز وجود دارد. دسترسی به اطلاعات بسیار مهم دولتی نیز در این فضا غیرممکن نیست. جالب است بدانید که امکان خرید اورانیوم نیز در دارک وب وجود دارد. Dark Web مطالب و کتاب‌های راهنمای دستیابی به زندگی جاودانه و فناناپذیری را نیز در خود پنهان کرده است.

در این بخش از اینترنت خدمات مرتبط با حملات سایبری نیز ارائه می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال افرادی هستند که باج‌افزار را به‌عنوان فعالیت خدماتی ارائه می‌دهند. مجرمان سایبری حتی می‌توانند باج‌افزارهای مختلف را از صاحبان آن‌ها اجاره کنند و در مقابل میزانی از مبلغ اخاذی‌شده از طریق باج‌افزارها را به این افراد بدهند.

کدهای مخرب نیز در فضای وب تاریک ارائه می‌شوند و هکران سایبری با استفاده از این کدها می‌توانند افراد زیادی را قربانی کنند و اطلاعات هویتی آن‌ها را به سرقت ببرند.

از دیگر موارد معاملات غیرمجاز در دارک وب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویزا یا کارت اعتباری جعلی
  • اطلاعات سرقتی حساب‌های کاربری پلتفرم‌های بانکی آنلاین
  • حساب‌های کاربری هک‌شده پلتفرم‌های خریدوفروش ارزهای دیجیتالی
  • حساب‌های کاربری هک‌شده شبکه‌های اجتماعی
  • حساب‌های کاربری هک‌شده تاکسی‌های اینترنتی
  • حساب‌های کاربری هک‌شده سرویس‌های استریم محتوا مثل نتفلیکس
  • کوپن‌های جعلی
  • بدافزارهای اندروید
  • رمز عبورهای به‌سرقت‌رفته
  • کدهای ملی
  • ماسک‌های سیلیکونی برای ایجاد چهره مبدل کاملاً واقعی
  • بلیط‌های بخت‌آزمایی برای بردن ارزهای دیجیتالی
  • ارائه خدمات برای حمله سایبری به وب‌سایت‌های مختلف و خارج کردن آن‌ها از دسترس کاربران مجازشان

به هر حال اطلاعات افشاشده یا به‌سرقت‌رفته ارزشمند نظیر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در اینترنت تاریک قرار می‌گیرند و هر فردی که به این فضا دسترسی داشته باشد به‌راحتی می‌تواند با پرداخت پول نه چندان زیاد به این اطلاعات دسترسی کامل پیدا کند.

همان‌طور که قبلاً گفتیم به دلیل اینکه معاملات در دارک وب معمولاً با تبادل ارزهای دیجیتالی انجام می‌شود، ردیابی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. ممکن است فروشندگان این سایت‌ها با ارزهای دیجیتالی پس از به‌دست‌آوردن ارزهای دیجیتالی کاربران، فروشگاه خود را تعطیل کنند و با نام و هویت مستعار دیگری فروشگاه جدیدی را راه‌اندازی کنند و افراد بیشتری را قربانی خود کنند. در ضمن نباید فراموش کنید که سابقه نسبتاً طولانی فروشگاه‌های دارک وب به معنای اعتبار بالای آن‌ها نیست و ممکن است این فروشگاه‌ها ناگهان بسته شوند.

فروشگاه‌های دارک وب یا به بیان بهتر فروشگاه‌های فعال در بازار سیاه Dark Web، مانند فروشگاه‌های سرفیس وب دارای سیستم امتیازدهی، قابلیت ثبت دیدگاه و سبد خرید هستند؛ اما زمانی‌که هم خریدار و فروشنده ناشناس باشند، سیستم امتیازدهی معنا و مفهومی ندارد؛ البته کسی هم که برای خرید اجناس غیرقانونی به فروشگاهی غیرقانونی مراجعه می‌کند، نباید انتظار داشته باشد هویت فروشنده کاملاً مشخص باشد!

در ضمن هیچ تضمینی برای تحویل اجناس خریداری‌شده از این فروشگاه‌ها وجود ندارد؛ زیرا طبیعتاً تقریباً تمام کالاهای عرضه‌شده در این فروشگاه‌ها، قاچاقی و غیرقانونی محسوب می شود و عبور چنین کالاهایی از مرزبانی‌ها کار بسیار دشواری است و در اغلب مواقع مرزبانان چنین کالاهایی را شناسایی می‌کنند و با ثبت و ضبط آن‌ها مانع ورود این کالا به داخل کشورشان می‌شوند؛ مسلماً خریدار اجناس قاچاق و غیرقانونی هم نمی‌تواند برای مصادره اموالش به مراجع قانونی شکایت کند! لازم به ذکر است که حتی خرید از فروشگاه‌های غیرقانونی دارک وب نیز جرم است و خریداران در صورت شناسایی شدن، دستگیر و مجازات می‌شوند

در ضمن درصورتی‌که فردی موفق نشد کالای خریداری‌شده از فروشگاه‌های دارک وب را تحویل بگیرد، طبیعتاً برای بازپس‌گیری وجه پرداخت‌شده نیز نمی‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

آیا دارک وب غیرقانونی است؟

آیا دارک وب غیرقانونی است

قانونی بودن یا نبودن دسترسی به این فضا بسته به قوانین کشورهای مختلف متفاوت است؛ البته ممکن است حتی در صورت مجاز بودن ورود به این بخش از اینترنت در یک کشور، درصورتی‌که بدون استفاده از VPN با استفاده از مرورگر Tor وارد این فضا شوید، ISP ارائه‌دهنده سرویس اینترنت شما یا بخش‌های دولتی مسئول، مشکوک شوند و موضوع را به‌دقت بررسی کنند؛ البته طبیعتاً حتی اگر ورود به دارک وب در کشوری قانونی باشد؛ قطعاً استفاده از آن برای اهداف مجرمانه و مخرب قانونی نیست. به هر حال به دلیل اینکه هویت کاربران در این فضا مشخص نیست، هر فردی می‌تواند در آن فعالیت غیرقانونی داشته باشد.

البته درصورتی‌که می‌خواهید اطلاعات مهمی (مانند اطلاعات سیاسی و امنیتی) را در فضای وب منتشر کنید که آگاهی افراد مختلف از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما انتشار آن اطلاعات در کشور مقصد جرم است و پیگرد قانونی دارد؛ حتماً باید از دامنه‌های دارک وب استفاده کنید؛ در کل در یک جمله می‌توانیم بگوییم که دارک وب یک فضای غیرقانونی محض محسوب نمی‌شود؛ اما دسترسی به آن و همچنین استفاده از VPN در برخی از کشورها محدودیت دارد و در برخی از کشورها هم کاملاً ممنوع است.

بایدونبایدهای فضای Dark Web

بایدونبایدهای فضای Dark Web

به دلیل اینکه سرفیس وب تمام نیازهای آنلاین قانونی ما را برطرف می‌کند و از سوی دیگر دارک وب فضای کاملاً خطرناک محسوب می‌شود، توصیه می‌کنیم تا جای ممکن و صرفاً برای کنجکاوی وارد این فضا نشوید؛ زیرا بدافزارها و دام‌های مختلف طراحی‌شده برای کلاه‌برداری مانند مین‌های میدان‌های جنگی در سراسر این فضای خطرناک گسترده شده‌اند. درضمن ممکن است با صحنه‌ها و فعالیت‌‌های غیراخلاقی و غیرانسانی مثل شکنجه و آزارهای جسمی دردناک، تجاوز و سوءاستفاده‌های جنسی مواجه شدید که از نظر روحی بسیار آزاردهنده هستند.

افرادی که فقط برای کنجکاوی وارد این فضا شده‌اند و هیچ اطلاعی از خطرات در کمین و تهدیدات بسیار جدی بالقوه آن ندارند، بهترین قربانی برای اهداف مخرب و مجرمانه هستند. در ضمن احتمال اینکه در این فضا به‌سادگی قربانی اهداف مخرب و مجرمانه شوید، بسیار زیاد است. تشخیص وب‌سایت‌های امن و بی‌خطر از وب‌سایت‌های خطرناک و مخرب نیز در وب تاریک کار دشواری است. در این بخش از اینترنت افراد غیرقابل‌اعتماد زیادی وجود دارند که به دلیل اینکه قانونی بر این فضا حکم‌فرما نیست، به‌راحتی می‌توانند اهداف مجرمانه خود را عملی کنند و از افراد مختلف سوءاستفاده کنند.

به هر حال درصورتی‌که قصد ورود به این فضا را دارید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

  • میکروفن و وبکم دستگاه خود را بپوشانید.
  • از تمام حساب‌های کاربری خود که نفوذ به آن‌ها از طریق دستگاه در حال استفاده امکان‌پذیر است، خارج شوید.
  • در صورت تمایل برای ثبت‌نام و ایجاد حساب در یک وب‌سایت دارک وب، حتما از ایمیل، نام کاربری و رمز عبور غیرواقعی وارد کنید.
  • از نرم‌افزارهایی که سیستم را همیشه برای بررسی افشای اطلاعات یا سرقت اطلاعات کنترل می‌کنند و از افشا یا سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کنند، حتما استفاده کنید.

کارهایی که هرگز نباید در دارک وب انجام دهید:

  • اعتماد کردن به کاربران فعال در این فضا
  • بحث و مشاجره با کاربران فعال در این فضا
  • دانلود محتوا از وب‌سایت‌های خطرناک و غیرقابل‌اعتماد: درصورتی‌که مجبور به انجام این کار هستید برای دانلود محتوای موردنظر خود حتما از ماشین‌های مجازی (Virtual Machines) مثل Virtual Box استفاده کنید. ماشین‌های مجازی دارای سیستم‌عامل مجزا هستند؛ بنابراین درصورتی‌که محتوای دانلودشده آلوده به بدافزار یا هر چیز دیگری باشد، سیستم‌عامل اصلی در معرض آلودگی قرار نمی‌گیرد.
  • خرید با کارت اعتباری یا کارت بانکی: در صورت استفاده از کارت اعتباری یا کارت بانکی ممکن است هکرها به اطلاعات کارت شما دسترسی پیدا کنند. در ضمن هیچ فردی دوست ندارد تراکنش مربوط به خرید از یک فروشگاه غیرقانونی در فهرست تراکنش‌های کارت او ثبت شود (تنها روش ایمن و بدون خطر خرید از فروشگاه‌های اینترنتی اینترنت تاریک، استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی است)
  • منتشر کردن اطلاعات شخصی
  • ارسال نظر و دیدگاه در وب‌سایت‌ها
  • باز کردن وب‌سایت‌های دارای دامنه onion با استفاده از مرورگر عادی و بدون استفاده از Tor: این کار دستگاه شما را در برابر هکرها و حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و خطر افشا و سرقت اطلاعات به میزان بسیار زیادی افزایش می‌یابد.
  • استفاده کردن از Tor بدون تغییر IP: آسیب‌پذیر بودن Tor کاملاً ثابت شده و این موضوع در برخی از مواقع منجر به فاش شدن آدرس IP کاربران شده است. به همین دلیل در کنار Tor از ابزار تغییر IP نیز استفاده کنید.
  • فعال کردن اسکریپت‌ها مثل جاوا اسکریپت در وب‌سایت‌های دارای پسوند onion.: این کار اصلا عاقلانه نیست و ممکن است این وب‌سایت‌ها با فعال کردن اسکریپت، بدافزارهای مخربی را به سیستم کاربر منتقل کنند (برخی از این بدافزارها پاپ آپ‌های آزاردهنده‌ای را مکرر نمایش می‌دهند) و یا حتی کنترل کامپیوتر از راه دور را به دست بگیرند؛ البته اگر از مرورگر Tor استفاده کنید، جای نگرانی نیست؛ زیرا این مرورگر تمام اسکریپت‌ها را به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال می‌کند.

توجه: درصورتی‌که در این فضا مورد سوءاستفاده قرار گرفتید یا اطلاعات هویتی و شخصی شما فاش شد یا به سرقت رفت، سریعاً موضوع را به مراجع قانونی مثل پلیس فتا اطلاع دهید تا از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از این اطلاعات پیشگیری شود.

آینده دارک وب

آینده دارک وب

مطمئناً در آینده دارک وب نه‌تنها نابود نخواهد شد؛ بلکه شرایط و بسترهای لازم برای تقویت آن بیش‌ازپیش فراهم می‌شود. حتی روش‌های مقابله‌کننده با فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی در حال جریان در این قسمت از اینترنت نیز نمی‌تواند آن را تضعیف کند؛ زیرا هکرها همیشه برای عملی کردن اهداف مخرب خود و دستیابی به اطلاعات و نفوذ به سیستم‌های مختلف، به روش‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند.

در ضمن همیشه افرادی هستند که کنجکاوی را دوست دارند و همین کنجکاوی‌ها باعث می‌شود همیشه افرادی قربانی شوند و کلاه‌برداری‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی همچنان ادامه داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در آینده رابط کاربری و تجربه کاربری وب‌سایت‌های دارک وب به میزان قابل‌توجهی بهبود پیدا کند و همین موضوع باعث جذب بیشتر کاربران به چنین وب‌سایت‌هایی خواهد شد.

متخصصان حوزه دارک وب پیش‌بینی کرده‌اند در آینده فعالیت فروشگاه‌های دارک وب به‌میزان چشمگیری بیشتر می‌شود و حجم مالی معاملات این فروشگاه‌ها به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

حتی ممکن است در آینده سرویس‌هایی امن، غیرقابل ردیابی و ناشناس توسط مافیاهای مختلف برای تحویل کالاهای خریداری‌شده از چنین فروشگاه‌هایی ایجاد شود. حتی این امکان وجود دارد که در آینده سیستم قضایی مختص Dark Web برای برطرف کردن یک سری از اختلافات در بین افرادی که فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند، نیز ایجاد شود!

البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که دارک وب می‌تواند بستری کاملاً مناسب برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به‌صورت کاملاً ناشناس و غیرقابل ردیابی بین افراد و سازمان‌ها تبدیل شود و به همین دلیل ممکن است فعالان و مبارزان سیاسی و افراد حامی آزادی بیان از آن استقبال کنند؛ بنابراین شاید در آینده دارک وب برای اهداف قانونی نیز به‌صورت گسترده استفاده شود و دولت‌ها و مراجع قانونی دیگر مانند قبل در برابر آن جبهه نگیرند.

فیلم‌ها و مستندات با موضوع Dark Web

فیلم‌ها و مستندات با موضوع Dark Web

مطمئناً برای آشنایی بهتر با حوزه دارک وب و کسب دیدگاهی جامع و کامل در مورد این حوزه، هیچ روشی بهتر از تماشای فیلم‌ها و مستندهای مرتبط با این موضوع نیست. فیلم «غیردوستانه: دارک وب» (Unfriended: Dark Web) ساخته‌شده در سال ۲۰۱۸ یکی از جدیدترین فیلم‌های ساخته‌شده در مورد وب تاریک است. این فیلم به کارگردانی «استیون ساسکو» (Stephen Susco)، مربوط به لپ‌تاپی است که به دارک وب دسترسی دارد و قبلاً متعلق به یک گروه جرائم سایبری بوده است.

فیلم مستند «دیپ وب: داستان ناگفته در مورد بیت کوین و جاده ابریشم» (Deep Web: The Untold Story of Bitcoin and the Silk Road) که در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی «الکس وینتر» (Alex Winter) ساخته شده است، وقایع مربوط به فروشگاه اینترنتی جاده ابریشم و سیاست‌های مرتبط با دارک وب را بیان می‌کند؛ بنابراین این فیلم منبعی غنی برای کسب اطلاعات در مورد وب تاریک محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با فروشگاه جاده ابریشم به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم مستند «جاده ابریشم: مواد مخدر، مرگ و دارک وب» (Silk Road: Drugs, Death and the Dark Web) ساخته‌شده در سال ۲۰۱۷ به کارگردانی «امیلی جیمز» (Emily James) و «مارک لویس» (Mark Levis) را حتماً ببینید. در این مستند داستان شکل‌گیری این فروشگاه و انهدام آن به‌صورت کامل شرح داده شده است

فیلم «افق: در دارک وب» (Horizon: Inside the Dark Web) ساخته‌شده در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی «مایک رادفورد» (Mike Rodford)، به مزایا و معایب دارک وب و هر آنچه را که در این فضا می‌تواند دیده شود، ثبت شود و تجزیه‌وتحلیل شود، می‌پردازد. در ضمن در این فیلم مستند به خطرات دارک وب و گسترده شدن خطرات حضور در این فضا در طول زمان نیز اشاره شده است.

مستند «دارک وب» (Dark Web) به کارگردانی‌ «تری نلسون» (Tray Nelson) یکی دیگر از مستندهای جامع و کامل در مورد وب تاریک محسوب می‌شود. در این مستند به موضوعاتی همچون افراد قربانی حملات سایبری و مقابله با این جرائم پرداخته شده است.

فیلم تلویزیونی «سقوط شبکه عمیق تاریک» (Down the Deep, Dark Web) که در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی «یووال آر» (Yuval Orr) تهیه شده است، نگاه اغراق‌آمیزی به مسئله دارک وب دارد و اطلاعاتی را به شما ارائه می‌دهد که فراتر از تمام اطلاعات ارائه‌شده در مورد خطرات وب تاریک و وعده‌های داده‌شده در مورد آن است. در این فیلم تلویزیونی هکرها، افراد کاملاً متخصص در زمینه رمزگذاری داده‌ها و تقویت امنیت اطلاعات خصوصی و شخصی و همچنین افرادی که تلاش می‌کنند از قوانین مرتبط با ارسال و دریافت اطلاعات از سیستم‌های کامپیوتری فرار کنند، از رازهای ناگفته این فضا پرده برمی‌دارند و تصویر کاملا متفاوت از اعماق Dark Web را ما ارائه می‌دهند.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید