بازدید کننده 5552 سه شنبه 27 اسفند 1398 گروه: عمومی چاپ

مایکروسافت گفته است همچنان از ویژوال بیسیک در NET 5.0 پشتیبانی خواهد کرد؛ اما دیگر قابلیت‌های جدیدی به این زبان برنامه‌نویسی اضافه نخواهد کرد. در پست منتشرشده‌ی گروه توسعه‌ی دات‌نت آمده است:

ویژوال بیسیک با شروع عرضه‌ی دات‌نت ۵.۰ همچنان از اپلیکیشن‌هایی مانند کتابخانه‌ی کلاس، کنسول، ویندوز فرم، WPF، ورکر سرویس و ASP.NET Core Web API پشتیبانی خواهد کرد تا کاربران این زبان برنامه‌نویسی، راهی برای توسعه‌ی نرم‌افزارهایشان در دات‌نت کر داشته باشند.

درادامه‌ی پست آماده است:

از‌این‌پس برنامه‌ای برای توسعه‌ی ویژوال بیسیک نداریم. آینده‌ی ویژوال بیسیک به تمرکز روی پایداری بیشتر و اپلیکیشن‌های ذکرشده و سازگاری بین دو نسخه‌ی دات‌نت کر و دات‌نت فریم‌ورک ختم می‌شود.

هم‌زمان با معرفی دات‌نت، مایکروسافت نسخه‌ی دات‌نت ویژوال بیسیک، یعنی ویژوال بیسیک دات‌نت را درکنار سی‌شارپ عرضه کرد. این دو زبان برنامه‌نویسی شباهت بسیاری به یکدیگر داشتند و تقریبا هم‌زمان با یکدیگر توسعه داده می‌شدند. با‌این‌حال، برتری با سی‌شارپ بود و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای به‌سراغ سی‌شارپ رفتند و حتی طرفداران قدیمی ویژوال بیسیک نیز به توسعه‌ی نرم‌افزار با ویژوال بیسیک دات‌نت خاتمه دادند.

در‌حال‌حاضر، اگر به اسناد توسعه‌دهندگان مایکروسافت نگاهی بیندازیم، بیشتر آن‌‌ها با زبان سی‌شارپ نوشته شده‌اند و به‌ندرت می‌توان کدهای نوشته‌شده به زبان ویژوال بیسیک را مشاهده کرد. در سال ۲۰۱۷، مایکروسافت اعلام کرد به سیاست توسعه‌ی هم‌زمان سی‌شارپ و ویژوال بیسیک خاتمه می‌دهد و تنها سی‌شارپ قابلیت‌های جدید را دریافت خواهد کرد.

مقام‌های مایکروسافت در نظر داشتند ویژوال بیسیک تاحدممکن ساده‌تر شود و محیط دوستانه‌تری برای تازه‌واردها داشته باشد. متأسفانه این برنامه نیز برای ویژوال بیسیک هرگز عملی نشد. درواقع، زمان زیادی می‌گذرد که مایکروسافت ویژوال بیسیک را کنار گذاشته است و در‌حال‌حاضر، شاهد اعلام رسمی این موضوع هستیم.

مایکروسافت به توسعه ویژوال بیسیک خاتمه می‌دهد

درمجموع، هدف گروه توسعه‌ی دات‌نت ۵.۰ از ارسال پست یادشده، بیان این موضوع است که توسعه‌دهندگان ویژوال بیسیک همچنان می‌توانند کدهای موجود خود را به دات‌نت کر یا دات‌نت ۵.۰ منتقل کنند. انتظار می‌رود با عرضه‌ی دات‌نت ۵.۰ در اواخر سال ۲۰۲۰، جایگزینی آن با دات‌نت و دات‌نت کر را شاهد باشیم. با‌این‌حال، مشکلاتی بر سر راه دات‌نت ۵.۰ وجود دارد. برای مثال، برخی از فناوری‌ها مانند WebForms و Workflow یا WCF دیگر پشتیبانی نمی‌شوند و توسعه‌دهندگانی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، باید همچنان در محیط قدیمی دات‌نت برنامه‌های جدیدشان را توسعه دهند.

مایکروسافت به این نکته نیز اشاره کرده است که توسعه‌دهندگان ویژوال بیسیک با کوچ به ویژوال استودیو به مزایای بسیاری دست پیدا می‌کنند:

معمولا ویژگی‌های جدیدی به ویژوال استودیو اضافه می‌شود تا تجربه‌ی کاربری توسعه‌دهندگان ویژوال بیسیک چه در نسخه‌ی دات‌نت کر و چه در نسخه‌ی دات‌نت فریم ورک بهبود یابد. برای مثال، می‌توان به قابلیت IntelliCode اشاره کرد که چندی پیش به ویژوال بیسیک اضافه شد.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز درباره‌ی خاتمه‌ یافتن توسعه‌ی ویژوال بیسیک چیست؟ آیا فکر می‌کنید دوره‌ی استفاده از ویژوال بیسیک به‌پایان رسیده است؟


به اشتراک بگذارید