بازدید کننده 3314 سه شنبه 6 فروردین 1398 گروه: عمومی چاپ

قوانین مورد بحث که هفنه پیش به رأی گذاشته شد، در کل مفاد عادی و مفیدی را در خود دارند اما در میان موارد مورد رأی گیری، دو بند 11 و 13 موجب بروز نگرانی هایی در میان فعالان و شرکت های اینترنتی شده و موجی از اعتراضات را پدید آورده است.

شرکت ها تنها به دو بند از قوانین جدید معترض هستند

بند 11 که به قانون «مالیات بر لینک» معروف شده، به تولیدکنندگان محتوا اجازه می دهد در صورت قرارگیری لینک مطالب آنها در پلتفرم های دیگر (نظیر شبکه های اجتماعی، وبسایت ها و...) از پلتفرم مورد نظر هزینه دریافت کنند. بند 13 هم که به قانون «فیلتر آپلود» مشهور شده، پلتفرم ها را نسبت به حقوق مالکیت معنوی و حق نشر محتواهایی که در آنها آپلود می شود، مسئول می کند.

اتحادیه اروپا معتقد است تصویب این قوانین، به تولیدکنندگان محتوا اجازه می دهد راحت تر از ارزش های تولیدی خود دفاع کنند و در مقابل شرکت های بزرگ آمریکایی از حقوق خود محافظت نمایند. از سوی دیگر اما فعالان حوزه معتقدند قانون گذاران وسعت اعمال قوانین جدید را درک نکرده اند و در صورت تصویب آنها، آزادی اینترنت را از بین خواهند برد.

حرکت اعتراضی ویکیپدیا به قوانین کپی رایت اروپا و تعطیلی در چند کشور

به گفته منتقدان، بند 13 خطرات بیشتری به دنبال خواهد داشت؛ چرا که وبسایت ها و پلتفرم های اشتراک محتوا را مجبور به توسعه و استفاده از فیلترهای مختلفی خواهد کرد که در نهایت علاوه بر خطاهای احتمالی فراوان، منجر به افت کیفیت مطالب موجود نیز خواهد شد.

لازم به ذکر است که تا کنون بیش از 5 میلیون کاربر اروپایی تومار اعتراضی به قوانین جدید را امضا کرده اند و در روزهای آتی برنامه هایی برای تظاهرات خیابانی در سراسر اروپا پیش بینی شده است.

گفتنی است به اعتقاد برخی از فعالان، اتحادیه اروپا تصمیم دارد قبل از شکل گیری اعتراضات گسترده و اعمال فشار از سوی کاربران، قوانین جدید را تصویب کند که در صورت رسیدن به این هدف، احتمالاً شاهد افت شدید حجم محتواهای جدید در پلتفرم هایی مانند Reddit، فیسبوک، Twitch، تامبلر و یوتوب خواهیم بود.


به اشتراک بگذارید