بازدید کننده 195 دوشنبه 5 شهریور 1403 گروه: عمومی چاپ

در دنیای امروز با تغییر مسیر بسیاری ازکسب‌وکارهای سنتی به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی، بازار فعالیت‌هایی همچون طراحی وب سایت رونق زیادی پیدا کرده است، اما چگونگی طراحی وب ‌سایت، مراحل آن، اینکه از کجا و چطور آغاز شود، همچنین شرایط طراحی وب و میزان هزینه‌های آن از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این نوشتار ضمن پاسخ به سوالات فوق، مفهوم طراحی وب‌ سایت، تاریخچه، مراحل طراحی و همچنین متوسط هزینه‌های طراحی سایت را بررسی خواهیم کرد.

اگر به فعالیت در زمینه طراحی سایت علاقه مندید اما پیش زمینه‌ای در مورد این موضوع ندارید، تا انتهای این مقاله با گروه طراحی وب بالسا همراه باشید تا به شما بگوییم که طراحی سایت چیست و چطور می‌توانید یک طراح حرفه‌ای در این زمینه شوید.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت یا وب دیزاین Web-Design به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و ارائه محصولات آن گفته می‌شود. طراحی وب‌ سایت یک پروسه است که از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو تشکیل شده است.

به عبارتی دیگر طراحی سایت به ساخت و راه اندازی صفحات سایت گفته می‌شود که معمولا این کار با کدنویسی به زبان‌های مختلف برنامه نویسی و یا با استفاده از قالب‌های آماده انجام می‌شود. در آغاز، وبسایت‌ها با استفاده از زبان HTML نوشته می‌شدند و پس از آن با پیشرفت وب، طراحی‌ با استفاده از جدول‌های پنهان در صفحه و زبان HTML منسوخ شد و استفاده از زبان CSS روی کار آمد. به زبانی ساده‌تر تعریف طراحی سایت عبارت است از ساخت صفحات وب یا ریدیزاین و بهینه سازی سایت‌های قدیمی که در بستر اینترنت انجام می‌شود.

تاریخچه طراحی وب سایت

تیم برنرزلی، مخترع وب، با راه‌اندازی اولین وب سایت در سال۱۹۹۱، نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ به ثبت رساند. درنخستین وب سایت، از ابرمتن و ارتباط برای ارسال ایمیل (پست الکترونیک) استفاده شده بود. در این سایت ساده متنی هیچ‌گونه گرافیک، تصویر و حتی رنگ‌بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است.

برای طراحی سایت چه ابزارهایی وجود دارد؟

اولین و مهم‌ترین چیزی که برای طراحی سایت یا Web Design نیاز دارید، یک کامپیوتر است. این کامپیوتر یا لپتاپ باید قدرت کافی در اجرای برنامه‌های گرافیکی و کدنویسی را داشته باشد و تا حد امکان در زمان کار خاموش نشود و یا هنگ نکند که زحماتتان هدر نرود. اگر بخواهید بدانید دیگر ابزارها و مهارت‌های اصلی در طراحی سایت چیست، می توان تسلط به زبان‌های برنامه نویسی و فریمورک‌های مربوطه را نام برد.

طراحی وب سایت

طراحی وب سایت چه اهمیتی دارد؟

فعالیت در فضای آنلاین به خصوص در سطح وب، جدیدترین و پرمخاطب ترین چالش این روزهای کسب و کارهای بزرگ و برند در تمامی شهرهای ایران است. شهرهای پرجمعیت تر از قبیل تهران، شیراز، اصفهان و … فعالیت گسترده تری را پیش گرفته اند و با ایجاد بوت کمپ های حرفه ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ تلاش می کنند افراد متخصص تری را تربیت کنند. یکی از حوزه های فعالیت در این فضا طراحی سایت است که به عنوان مطمئن ترین راه ارتباطی کسب و کار با مشتری شناخته شده است. از همین رو طراحی سایت در شیراز و دیگر شهرهای بزرگ خواهان زیادی پیدا کرده و بازار کار خوبی را برای فعالان این حوزه فراهم آورده است

ورود به بازارهای دیجیتال جزو جدایی ناپذیر کسب و کارها جهت ارائه خدمات حرفه ای در فضای وب به ساده ترین شکل ممکن است. آنچه که در این مسیر حائز اهمیت است، استفاده از پلتفرم های کاربرپسند و ساده بوده تا بتوان از ظرفیت مشتری موجود در این فضا به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. طراحی سایت می تواند به هر کسب و کاری اعتبار و جایگاه ویژه ای به جهت فروش و ارائه خدمات دهد.

با انواع طراحی سایت بیشتر آشنا شوید

به صورت کلی سایت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، که عبارتند از سایت‌های استاتیک و سایت‌های دینامیک. در ادامه به شما خواهیم گفت که هرکدام از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شوند.

سایت‌های استاتیک

در این نوع سایت‌ها تنها قسمت فرانت اند انجام شده و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه در سرور بارگذاری می‌شود.

در سایت‌های استاتیک امکان تغییر محتوای سایت توسط مدیر آن وجود ندارد و برای این کار باید یا یک طراح سایت را استخدام کنید و یا طراحی سایت را یاد بگیرید! البته امروزه با توجه به وجود سیستم‌های پیشرفته‌ مدیریت محتوا استفاده از سایت‌های استاتیک بسیار کمتر شده است. معمولا از این نوع سایت‌ها برای شرکت‌های کوچک و یا سایت‌های معرفی که نیاز چندانی به تغییر محتوا ندارند، استفاده می‌شود.

سایت‌های دینامیک

در سایت‌های دینامیک با توجه به پویایی که دارند، هر دو بخش فرانت اند و بک اند اجرا می‌شود. بک اند در این نوع از طراحی سایت وظیفه پویا سازی وبسایت را بر عهده دارد. پویا بودن سایت به این معناست که تمامی محتوای سایت توسط مدیر سایت قابل تغییر باشد؛ به صورتی که می‌توانید هر روز یک محتوای جدید و متغیر در سایت خود بارگذاری کنید. نمونه این نوع سایت‌ها، سایت‌های خبری و مجله‌ای هستند.

ترکیب سایت های داینامیک و استاتیک

در اینطور از وب سایت ها همان طور که از اسم ان مشخص است ترکیبی از وب سایت های داینامیک و وب سایت های استاتیک می باشد به شکلی که بعضی از محتوا داینامیک بوده و توسط مدیر سایت قابلی تغییر می باشد ولی بعضی دیگر از بخش های وب سایت استاتیک می باشد و قابلیت تغییر ندارد.

مراحل طراحی سایت

مراحل طراحی سایت چیست؟

همان‌طور که بیان شد، طراحی وب سایت به معنی طراحی، ساخت و راه‌اندازی یک وب‌سایت یا بهینه‌سازی یک سایت قدیمی در بستر اینترنت است. Web Design(وب دیزاین) شامل 4 مرحله اصلی است که در ادامه هرکدام را شرح می‌دهیم.

مرحله 1: طراحی وایر فریم

ابتدا با توجه به نوع سایت و نیاز مشتری، یک نمای کلی از سایت طراحی می‌کنیم. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی وب سایت «طراحی وایرفریم» نام دارد.

مرحله2: طراحی گرافیک سایت

پس از مشخص شدن محل قرارگیری عناصر سایت، باید سایت را طراحی کنیم. در این مرحله با توجه به نوع کسب‌‌وکار اینترنتی و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص رنگ‌بندی و گرافیک سایت طراحی می‌شود.

مرحله3: کدنویسی و برنامه‌نویسی

باتوجه به سایت طراحی شده و نیاز مشتری، در این مرحله می‌توان از روش‌های مختلفی برای مدیریت سایت استفاده کرد. سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی. تصمیم‌گیری در این بخش براساس هزینه‌ها و نیاز مشتری صورت می‌گیرد.

مرحله4: راه‌اندازی سایت

پس از انجام 3 مرحله قبل، به راه‌اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می‌پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک «هاست» و «نام دامنه مناسب»، سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهیم.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید