بازدید کننده 418 پنج شنبه 17 اسفند 1402 گروه: عمومی چاپ

در اکتبر 2021 مایکروسافت ابزاری با نام “زیرسیستم ویندوز برای اندروید” (به اختصار WSA) را رونمایی کرد. این ویژگی که نام عجیب و گیج‌کننده‌ای برای آن انتخاب شده بود، به ویندوز 11 اجازه می‌داد برنامه‌های اندرویدی را اجرا کند. این ویژگی هم بر روی پردازنده‌های x86-64 و هم بر روی پردازنده‌های مبتنی ARM کار می‌کرد، اگر چه امروزه بیشتر اندروید بر روی ARM اجرا می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

اما خبر بد برای طرفداران WSA اینکه، ظاهراً مایکروسافت از کرده خود پشیمان شده و این ویژگی را سال آینده حذف خواهد کرد! شرکت مایکروسافت صفحه مربوط به WSA را در سایت Microsoft Learn به‌روزرسانی و اعلام کرده است که این ویژگی از 5 مارس 2025 (5 فروردين 1404) دیگر پشتیبانی نخواهد شد. تا آن زمان همچنان می‌توانید برنامه‌های دلخواه خود را از فروشگاه اپ آمازون دانلود، نصب و اجرا کنید، و حتی اگر مشکلی داشتید، پشتیبانی دریافت کنید.

 قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی (WSA) از ویندوز حذف می‌شود

با این حال، یک سال دیگر کسی نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. با توجه به سابقه ویندوز و اینکه برنامه‌نویس‌های خارج از مایکروسافت می‌توانند کارهای زیادی در آن انجام دهند، کاملاً این امکان وجود دارد که یک تلاش اجتماعی دوباره قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی در ویندوز را دوباره زنده کند! در حال حاضر نیز برخی توسعه‌دهندگان حتی بدون پشتیبانی رسمی موفق به نصب و اجرای فروشگاه گوگل پلی استور روی ویندوز شده‌اند، پس حذف قابلیت توسط مایکروسافت لزوماً به معنای عدم امکان احیای آن نخواهد بود.

صحبت از گوگل پلی استور شد و باید گفت این مسئله نیز اصلاً دور از ذهن نیست که همین عدم پشتیبانی رسمی از گوگل پلی استور باعث مرگ WSA شده باشد! فروشگاه گوگل پلی استور بزرگترین مزیت رقابتی گوگل در پلتفرم اندروید است. درست است که خود سیستم عامل اندروید به صورت متن‌باز عرضه می‌شود، اما دستگاه‌هایی که به فروشگاه گوگل پلی استور دسترسی ندارند، محبوبیت چندانی پیدا نمی‌کنند (مانند اتفاقی که برای هواوی افتاد و پس از تحریم شدن این شرکت توسط گوگل، جایگاه خود را در بازارهای جهانی از دست داد).

در هر صورت، هیچ خبری در مورد تغییرات در ویژگی Phone Link وجود ندارد، بنابراین همچنان می‌توانید از طریق دستگاه ویندوزی خود به برنامه‌های اندرویدی دسترسی داشته باشید، با این تفاوت که آن برنامه‌ها بر روی تلفن همراه شما اجرا می‌شوند و صرفاً نمایش آن‌ها به رایانه شخصی منتقل می‌شود. البته تنها گوشی‌های هوشمند خاص از برخی برندها از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند (می‌توانید فهرست آن‌ها را اینجا ببینید).

 قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی (WSA) از ویندوز حذف می‌شود

همچنین، خود گوگل نیز تلاش کرده تا امکان اجرای اپ‌ها و بازی‌های اندرویدی روی رایانه‌های شخصی را از طریق ابزار Google Play Games فراهم کند. همان‌طور که از نامش پیداست، این ابزار بیشتر متمرکز بر بازی‌ها است، اگر چه تفاوت اساسی بین اپ و بازی وجود ندارد (بازی‌ها درآمدزایی بیشتری دارند و برای همین در تبلیغات روی آن‌ها تأکید می‌شود). علاوه بر این، برنامه‌های شخص ثالث دیگری هم وجود دارند که می‌توانند اپ‌ها و بازی‌های اندرویدی را روی ویندوز و لینوکس اجرا کنند.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید