بازدید کننده 867 چهار شنبه 24 آبان 1402 گروه: عمومی چاپ

آیا برنامه نویسی برای من مناسب است؟ آیا کدنویسی را دوست دارم؟ در یکی دو دهه گذشته به واسطه پیشرفت شگرف فناوری و تولید انواع محصولات سرگرمی‌محور و حرفه‌ای، بسیاری از جوانان و نوجوانان در خصوص برنامه نویسی و یا اگر به طور دقیق‌تر بگوییم کد نویسی، ابراز علاقه می‌کنند. ممکن است شما هم جزو این دسته از افراد باشید که فکر می‌کنند استعداد و علاقه زیادی به برنامه نویسی دارند. اما پرسیدن سؤالاتی که در ابتدای متن ذکر شد و پاسخ صادقانه به آن‌ها ممکن است شما را به فکر وادار کند و حتماً باید به خاطر داشته باشید که با وجود جذاب بودن کدنویسی، برخی افراد از آن متنفرند!

اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌توانید یک برنامه نویس شوید یا نه، در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه شوید چرا که چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهند شما برای کدنویسی مناسب نیستید و هر چه زودتر باید به سراغ رشته شغلی دیگری بروید.

1. شما فاقد خلاقیت تجربی هستید

شما فاقد خلاقیت تجربی هستید

علیرغم اینکه پایه و اساس برنامه نویسی را منطق تشکیل می‌دهد، این کار یک هنر خلاقانه است. یک برنامه جدید مانند یک بوم نقاشی خالی است. قلم موها و پالت رنگ‌های شما هم زبان‌ها، چارچوب‌ها و کتابخانه‌ها هستند. شما به یک چشم انداز برای آفرینش و خلاقیت نیاز دارید تا آن چشم انداز را در کدهای خود به حقیقت بدل کنید.

ممکن است برخی ناآگاه به شما بگویند تنها یک راه برای نوشتن کد خوب وجود دارد، اما این حرف کاملاً دور از واقعیت است. این مثل این است که بگوییم تنها یک راه برای ساختن خانه، نوشتن رمان یا پختن کیک وجود دارد! واقعیت این است که راه‌های زیادی برای کدنویسی یک نرم افزار وجود دارد و شما باید همواره انسان خلاقی بوده و مایل به آزمایش کردن‌های مداوم باشید.

بدون حس کنجکاوی، شما در یک مسیر خسته کننده گرفتار خواهید شد و برای ارائه ایده‌های جدید مشکل خواهید داشت. در چنین شرایطی، برنامه نویسی به یک کار پیش پا افتاده و کسل کننده تبدیل می‌شود و آن هیجانی را که احتمالاً در وهله اول باعث جذب شدن شما به سمت فناوری شده بود، از دست می‌دهد.

2. شما استقلال شخصیتی کافی ندارید

شما استقلال شخصیتی کافی ندارید

شما در هیچ کاری موفق نخواهید بود مگر اینکه به طور مداوم و جدی مورد تشویق و انگیزه‌دهی قرار بگیرید. این یک حقیقت کلی است، اما به ویژه در مورد برنامه نویسی صادق است.

یک برنامه نویس خوب باید شخصیتی مستقل داشته و بتواند به خود انگیزه بدهد. برنامه نویسی، درست مانند هر فعالیت حرفه‌ای دیگری، اساساً یک فرایند کمابیش تکراری است. اگر برای رفتن به سراغ کارهایی که نیاز به استقلال فکری و توسعه دهنده بودن دارند مشکل دارید، در برنامه نویسی هم با مشکل مواجه خواهید شد و احتمالاً انگیزه و علاقه شما نیز از بین خواهد رفت.

شما باید بتوانید با استفاده از ابتکار خود مشکلات را حل کنید و این را بدانید که بسیاری از مشکلات جدید شبیه مشکلات گذشته خواهند بود. یک تعمیرکار وقتی به خانه مشتری می‌رود، نمی‌گوید من همین هفته گذشته تلویزیون تعمیر کرده‌ام و اکنون به دنبال یک وسیله جدید برای تعمیر کردن هستم! او فقط مشکل را حل می‌کند و خود را برای مشکل بعدی آماده می‌کند.

به همین دلیل، راه حل برخی از مشکلات را با کار کردن بر روی برخی دیگر پیدا خواهید کرد. برنامه نویسان باتجربه به مرور زمان دانش زیادی به دست می‌آورند. شما باید در تلاش برای انجام بسیاری از این فرآیندهای تکرارهای و یافتن الگوهای مناسب در هر فرصتی پرشور باشید.

3. شما نمی‌توانید مشکلات منطقی را تحمل کنید

شما نمی‌توانید مشکلات منطقی را تحمل کنید

این یک تصور غلط رایج است که برای درک برنامه نویسی باید نابغه ریاضی باشید! اگر دانش آموز ممتازی در مدرسه نبودید، به این معنی نیست که درهای برنامه نویسی به روی شما بسته شده است. با این حال، شما به توانایی حل مسائل با استفاده از تفکر منطقی و الگوریتمی نیاز دارید.

بهتر است قبل از شروع برنامه نویسی این سؤال‌ها را از خودتان بپرسید: آیا شیفتگی طبیعی به معما حل کردن دارید؟ آیا کنجکاو و مشتاق هستید که بدانید چرا دنیای دیجیتال ما به این شکل کار می‌کند؟ اگر پاسخ‌تان به این سؤال‌ها منفی است، مطمئن باشید پس از ورود به دنیای کدنویسی ناامید و سرخورده خواهید شد. معماها و مسائل جدید باید شما را مجذوب خود کنند و اگر این کار را نکردند، بهتر است در تصمیم خود برای برنامه نویس شدن تجدید نظر کنید.

بخش عمده‌ای از بازده فکری برنامه نویسی از حل یک معما حاصل می‌شود. هرچه این معما پیچیده‌تر باشد، زمانی که در نهایت موفق به حل کردن آن بشوید، لذت بیشتری به شما دست می‌دهد. اگر این احساس برای شما آشنا نیست و تاکنون چنین لذتی را تجربه نکرده‌اید، برنامه نویسی چیزی غیر از یک کار خسته کننده که باعث سرخوردگی و ناامیدی شما می‌شود، نخواهد بود.

4. شما اهل تحقیق کردن نیستید

شما اهل تحقیق کردن نیستید

مهم نیست که چقدر در مورد کدنویسی می‌دانید و به آن وارد هستید، همیشه به مسئله‌ای ناشناخته برخورد کرده و وارد قلمروی جدید خواهید شد. شاید شما در حال کار بر روی یک برنامه وب هستید و هیچ چارچوب مناسبی را نمی‌توانید برای شروع کار خود پیدا کنید. شاید جدیدترین پروژه شما از پایتون استفاده می‌کند، در حالی که ده سال گذشته را صرف یاد گرفتن و تسلط بر جاوا کرده‌اید. و …

چگونه بر این چالش‌ها غلبه خواهید کرد؟ واقعیت این است که هیچ کتاب راهنمای جامع و کاملی برای برنامه نویسی و حل تمام مشکلات آن وجود ندارد و شما باید پاسخ‌ها را با عزم و اراده خود جستجو کرده و بیابید. تنها چیزی که در اختیار دارید راهنماهای کدنویسی برای هر زبان، گوگل و انجمن‌های اینترنتی برای پرسیدن سوالات است.

اگر عادت به جستجو کردن و یافتن پاسخ سؤالات خود ندارید، در حرفه برنامه نویسی پیشرفت نخواهید کرد. همیشه باهوش‌ترین توسعه دهندگان نیستند که در نهایت موفق‌ترین افراد می‌شوند، بلکه کسانی در برنامه نویسی به موفقیت دست پیدا می‌کنند که می‌دانند چگونه مشکلات را تجزیه و تحلیل کرده و قطعات یک پازل را به دقت و به درستی در کنار هم بچینند.

5. ساعات کاری عادی و روتین را ترجیح می‌دهید

ساعات کاری عادی و روتین را ترجیح می‌دهید

مشاغل مرتبط با برنامه نویسی بسیار انعطاف‌پذیر هستند. در برخی از مشاغل حوزه فناوری باید در محل کار مشخصی حاضر شده و در یک دفتر کار کنید. در حالی که برخی دیگر این اجازه را به شما می‌دهند که از راه دور کار کنید. شما در حرفه برنامه نویسی می‌توانید به عنوان فریلنسر برای یک استارت‌آپ کار کنید، یا می‌توانید یک شرکت دیگر را برای یک کار سنتی‌تر انتخاب کنید.

در هر صورت، یک برنامه نویس موفق باید بتواند خود را به طور کامل در اختیار شغلش قرار دهد. اگر با برنامه نویس‌های حرفه‌ای هم صحبت شده باشید، حتماً داستان‌های زیادی درباره کار کردن تا اواخر شب، جلسات طولانی کدنویسی، و کاهش تعادل بین کار و زندگی را شنیده‌اید. کار توسعه نرم افزار مملو از ضرب الاجل‌های دقیق است. بنابراین، اگر می‌خواهید همیشه ساعت پنج بعد از ظهر به خانه برگردید، رعایت این ضرب الاجل‌ها ممکن نخواهد بود.

برای انجام تمام کارهای لازم، توسعه دهندگان نرم افزار اغلب از وقت شخصی خود برای کار هزینه می‌کنند. حتی فریلنسرها هم مجبورند ساعت‌های طولانی را کار کنند تا از رقبا جلوتر بمانند.

حتماً می‌پرسید بالاخره چه زمانی از کار روزانه فارغ خواهید شد؟! واقعیت این است که در حوزه برنامه نویسی ممکن است سخت باشد که خودتان را از کارتان جدا کنید! احتمالاً حتی شب‌ها هم که برای خواب به رختخواب خواهید رفت، مغزتان در حال تکاپو برای یافتن راه‌حل‌های ممکن برای یک مسئله خواهد بود! در یک کلام، کدنویسی کاری عشقی است.

پس اگر می‌خواهید بفهمید برنامه نویسی برای شما مناسب است یا خیر، باید ببینید آیا از احساس این همراهی همیشگی با کار خود لذت می‌برید یا نه. اگر از کار خود که در اینجا همان برنامه نویسی است، متنفر هستید و می‌خواهید زودتر به خانه برگردید و به کارهای روزمره‌تان برسید، دوام آوردن در این شغل برایتان بسیار سخت خواهد بود.

6. شما در درجه اول بر حقوق تمرکز دارید

شما در درجه اول بر حقوق تمرکز دارید

برنامه نویسی می‌تواند از لحاظ مالی زندگی خوبی را برای شما فراهم کند و شکی در این موضوع نیست. شاید شما هم در سایت‌های شغلی گشتی زده‌اید و از دستمزدی که شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری به توسعه‌دهندگان سطح پایه ارائه می‌دهند تعجب کرده و وسوسه شده‌اید تا این کار را امتحان کنید. واقعیت این است که شما اولین نفری نیستید و آخرین نفری هم نخواهید بود که برای کسب درآمد به سمت کدنویسی گرایش پیدا می‌کند.

درست است که برنامه نویسی درآمد خوبی دارد اما همان‌طور که بازار اشباع می‌شود، شما هم باید به طور مداوم روی خودتان کار کنید تا همواره از سطح دانش خوبی برخوردار بوده و به اندازه کافی رقابتی بمانید تا در یک محیط حرفه‌ای بتوانید بدرخشید. مدرک کارشناسی در زمینه برنامه نویسی مورد نیاز بسیاری از شرکت‌ها است، اما با داشتن مدرک کارشناسی ارشد به طور فزاینده‌ای در موقعیت‌های بالاتر قرار خواهید گرفت.

آیا می‌توانید به عنوان یک برنامه نویس درآمد زیادی کسب کنید؟ پاسخ این است که دست‌یابی به درآمد بالا به واسطه کدنویسی کاملاً ممکن است، اما راه آسانی نخواهد بود. بنابراین، اگر صرفاً به دنبال ثروتمند شدن سریع هستید، ممکن است از این کار خوشتان نیاید.

7. از یادگیری مداوم لذت نمی‌برید

از یادگیری مداوم لذت نمی‌برید

درست مانند مطالعات پزشکی، کدنویسی نیاز به یک مجموعه مهارت خاص و در حال تکامل دارد که روز به روز ارتقاء یافته و به‌روزتر می‌شود. همانطور که تکنولوژی تکامل می‌یابد، دانش مورد نیاز توسعه دهندگان نیز رشد می‌کند.

علیرغم اینکه پایتون و جاوا همواره در صدر بازار زبان‌های محبوب هستند، اما هر روز زبان یا چارچوب جدیدی برای یادگیری وجود دارد. راهکارهای برنامه نویسی جدید، سیستم‌های مدیریت پروژه و غیره را هم باید به این لیست اضافه کنید.

پس، اگر کسی نیستید که تمایل داشته باشید به طور مداوم مهارت‌های خود را ارتقا دهید، برنامه‌نویسی ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.

8. شما طرفدار شبکه نیستید

شما طرفدار شبکه نیستید

با اینکه تحقیق و تجزیه و تحلیل جنبه‌های مهم کدنویسی هستند، یک مهارت ضروری دیگر هم برای این کار وجود دارد که همه برنامه نویسان به آن نیاز دارند و آن هم چیزی نیست جز شبکه و کار گروهی. مطمئناً هنگام عبور از موانع و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و مسائل به ظاهر غیرقابل حل کدنویسی، حمایت جامعه برنامه نویسان بسیار مفید خواهد بود.

درست مانند نویسنده‌ها، حتی کدنویس‌های حرفه‌ای نیز به کمک نیاز دارند تا بتوانند به خوبی و به بهترین شکل ممکن از موانعی که در مسیر حرفه‌ای آن‌ها ظاهر می‌شود، عبور کنند. در این زمینه، نباید فرصت تماس با کارشناسانی که می‌توانند به شما کمک کنند را از دست بدهید.

نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که اغلب افرادی که به برنامه نویسی حرفه‌ای گرایش پیدا می‌کنند درونگرا هستند، اما با این حال، اگر از شبکه و تعامل با دیگران گریزان نباشید شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. بنابراین، اگر به هیچ وجه راحت نیستید که برای بهتر کردن وضعیت شغلی خود، دایره ارتباطات خود را گسترده‌تر کرده یا از افراد دیگر در پروژه‌های خود کمک بگیرید، شاید بهتر باشید به مسیر شغلی دیگری فکر کنید.

من کدنویسی را دوست ندارم باید چکار کنم؟

برنامه نویسی برای همه مناسب و دوست داشتنی نیست، اما این حرف به این معنی نیست که اصلاً نباید تمام تلاش خود را برای برنامه نویس شدن به کار بگیرید. بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدنویسی برای شما مناسب است یا نه این است که مستقیما وارد شده و آن را امتحان کنید. یاد بگیرید چگونه اسکریپت بنویسید، یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید، از کتاب‌های برنامه نویسی کمک بگیرید و در کل، هر چیزی که درک شما را از این حرفه گسترش می‌دهد، به تصمیم‌گیری بهترتان کمک خواهد کرد.

خبر خوب اینکه اگر در خصوص برنامه نویس شدن به یک جمع‌بندی منطقی رسیده‌اید و مصمم هستید که از آن لذت ببرید، فرصت‌های ویژه زیادی در حوزه فناوری وجود دارد. همچنین، اگر پیش از این مدرک برنامه نویسی یا کامپیوتر گرفته اما متوجه شده‌اید که کدنویسی برای شما مناسب نیست، نگران نباشید، زیرا مشاغل غیر مرتبط با برنامه نویسی زیادی برای فارغ التحصیلان علوم کامپیوتر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

کدنویسی برای همه مناسب نیست

در حالی که هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که چگونه کد بنویسد، این به معنای لذت بردن از کار کد نویسی به صورت حرفه‌ای و طولانی مدت نیست. این کاملاً ممکن است که یک توسعه دهنده با استعداد باشید، اما در زمینه کد نویسی چندان مناسب این کار نباشید.

اگر علاقه‌مند به تجارت هستید و در عین حال می‌خواهید با صنعت نرم افزار در ارتباط باقی بمانید، همیشه می‌توانید جایی برای خود در حوزه فناوری پیدا کرده و در آن یادگیری و رشد کنید. در دنیای شلوغ و سریع ما، کسانی که به عنوان رهبر یک تیم بتوانند فرآیند پیچیده برنامه نویسی را درک کنند، همیشه مورد تقاضا هستند.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید