بازدید کننده 1808 دوشنبه 22 اسفند 1401 گروه: عمومی چاپ

هنگام پاک کردن یک صفحه از سایت خود، در واقع یک یا چند URL نیز همراه با آن پاک می‌شوند؛ به گونه‌ای که اگر یک کاربر اقدام به باز کردن چنین صفحاتی کند با خطای 404 مواجه می‌شود. مسئله‌ای که هرگز نمی‌تواند تجربه خوبی برای یک کاربر باشد. آیا به عنوان ادمین سایت چنین چیزی را می‌خواهید؟ قصد دارید که دیدگاه کاربران نسبت به سایت شما تغییر کند؟ البته که نه!

ممکن است است قصد شما از انجام چنین کاری، هدایت کردن (ریدایرکت) صفحه به یک آدرس جدید بوده باشد. و یا اینکه واقعا قصد حذف آن از سایت خود را داشته‌اید. اما، تا زمانی که هدف اصلی خود را به درستی به موتورهای جستجوی گوگل نفهمانید، آن‌ها تصور می‌کنند که برای صفحه شما مشکلی پیش آمده است. بنابراین، بهتر است از کد 410 برای حذف صفحات خود استفاده کنید.

ریدایرکت ۴۱۰ یکی دیگر از انواع ریدایرکت ها می باشد که مدیر و کارشناسان سئو باید با آن آشنایی داشته باشند. در زمان مدیریت سایت، مواقعی زیادی ممکن است نیاز باشد تا مجبور به حذف یک یا چند صفحه از سایت شویم. اولین گزینه در این شرایط استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ است.

با استفاده از این نوع تغییر مسیر کاربران از صفحه قدیمی به صفحه جدید هدایت خواهند شد.

اما ممکن است بخواهیم صفحه مورد نظر را کاملا حذف کنیم و نیازی به ریدایرکت و انتقال به صفحه دیگری نیز نباشد. در این حالت باید از ریدایرکت ۴۱۰ جهت حذف صفحات از ایندکس گوگل استفاده کنیم.

در این مقاله به طور کامل با ریدایرکت ۴۱۰ و روش حذف URL های سایت و نحوه استفاده از این تغییر مسیر می پردازیم.

ریدایرکت ۴۱۰ چیست؟

هر زمان که یک مخاطب از طریق مرورگر با جستجوی خود پیغامی برای سرور ارسال کند؛ سرور با یک ریسپانس کد یا کد وضعیت پاسخ مشخص به درخواست مرورگر یا شخص ارسال می کند. به طور کلی کد های وضعیت به 5 دسته تقسیم می شوند که هر دسته خود شامل کد های وضعیت متفاوتی هستند.

در این مقاله فرصت بررسی دو نوع، از دسته کد های 4xx و به طور مشخص ریسپانس کد 410 و 404 را خواهیم داشت.

دسته‌بندی چهارم (4xx) از فهرست کدهای وضعیت HTTP Status Code به این معناست که در رابطه با درخواست وب‌گرد مشکلی وجود داشته است. به طور دقیق‌تر، کد ریدایرکت 410 در جواب درخواستی به نمایش در خواهد آمد که به دنبال یک صفحه پاک شده باشد، که به آدرس دیگری منتقل نشده است.

تفاوت بین ریسپانس کد 404 و 410، این است که ریسپانس کد 404 به این معناست که سرور نتوانسته است آدرس مورد نظر شخص را بیابد در حالیکه کد ریدایرکت 410 یعنی منبع اصلی آدرس مورد نظر توسط مدیر وب سایت به کلی از سرور پاک شده است. در دنیای موتور های جستجو، یعنی “گوگل بات” و یا “بینگ‌بات” ، نمایش ریسپانس کد 410 به این معنا است که شما عمدا اقدام به حذف یک صفحه نمودید و اکنون درخواست پاک‌شدن آن را از حافظه پنهان و فهرست‌های جستجو دارید.

این درخواست اساسا از موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، می‌خواهد که نمایش آن صفحه به‌خصوص را در فهرست نتایج جستجو، برای همیشه متوقف کنند. (از index در بیاید)

نکته‌: نحوه برخورد و واکنش کراول موتور های جستجو با این ریسپانس کد 410 شاید متفاوت باشد و لزوما همه جا به یک شکل نخواهد بود (البته سمت گوگل مشکلی نخواهیم داشت)

هنگامی‌که موتور جستجو، ریسپانس کد 404 را دریافت می‌کند، خزنده های وب چندین بار دیگر نیز از طریق آدرس همان صفحه دوباره امتحان می‌کند تا ببیند می‌تواند به نتیجه‌ای برسند یا خیر. آیا امکان دارد ریسپانس کد 404 به 200 تغییر کند؟ کراولر به این امید بارها به صفحات با کد 404 سر می زند تا دوباره و دوباره وضعیت آن را بررسی کند.

فرستادن کد ریدایرکت 410 به کراولر حامل این پیغام است که این صفحه باید برای همیشه پاک شود و دیگر هیچ آدرس URL قابل دست‌یابی نخواهد بود.

به همین دلیل شما باید از درستی تصمیم خود برای اعمال استاتوس کد (کد وضعیت) 410 برای یک صفحه مطمئن باشید

زمانی که یک کاربر به جستجو در گوگل می پردازد، برای سرور یک درخواست ارسال می کند. هر پاسخی که سرور به کاربر می دهد، در قالب کدهای وضعیت یا همان Status Code است.

تغییر مسیر ۴۱۰ نیز یک کد وضعیت است.

این ریدایرکت به معنای این است که صفحه مورد نظر کاربر حذف شده است.

با مشاهده این کد، گوگل صفحه مورد نظر را از ایندکس خود خارج می کند.

تفاوت ریدایرکت ۴۱۰ با ۴۰۴

معنای هر دو این استاتوس ها، عدم وجود صفحه مورد نظر است با این تفاوت که ارور ۴۱۰ بیانگر آن است که در این url محتوایی وجود داشته و به صورت دائمی حذف شده است، اما استاتوس ۴۰۴ بیانگر این موضوع است که یا در این url از ابتدا محتوایی وجود نداشته یا اگر محتوایی وجود داشته به صورت موقتی یا غیر عمدی حذف شده است و ممکن است این محتوا دوباره در این url نمایان شود. به همین خاطر موتورهای جستجو در بازه های زمانی کوتاه دوباره به این صفحه سر خواهند زد و این مورد باعث مصرف کرول باجت (Crawl Budget) شما برای صفحه ای می شود که دیگر به آن نیازی ندارید. در واقع این گونه نیست که موتور های جستجو به صفحه با استاتوس ۴۱۰ سر نزنند، فقط این اتفاق در بازده های طولانی تعداد خیلی کمتری اتفاق می افتد. اما به صورت کلی بعد از مدتی که موتورهای جستجو به صفحه‌ای سر بزنند و با محتوای خاصی رو به رو نشوند‌‍‍، دیگر به صفحه سر نخواهند زد و با این صفحه مانند صفحات پیشفرض ۴۰۴ برخورد خواهند کرد.

کد وضعیت ۴۰۴ به معنای این است که صفحه مورد نظر کاربر وجود دارد اما سرور به هر دلیلی نمی تواند آن را بارگذاری کند. اما ۴۱۰ به معنای این است که مدیر وب سایت صفحه را به کلی از سایت حذف کرده است.

چرا از ۳۰۱ به جای ۴۱۰ استفاه نکنیم؟

در اینجا خیلی از مدیران دچار مشکل می شوند و احساس می کنند که اگر صفحه را ۴۱۰ کنند، گوگل برای آنها یک خطا در نظر می‌گیرد و به خاطر این ترس مجبور می شوند که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنند که این موضوع خود باعث هدر رفت کرول باجت سایت شده و تاثیری روی سئو صفحه هدف نخواهد داشت. لازم به ذکر است که ریدایرکت ۳۰۱ برای صفحاتی کاربرد دارد که دارای ورودی از گوگل هستند و اگر به صورت دائم حذف شوند و به صفحه مرتبط دیگری هدایت نشوند، برای سایت بسیار مضر خواهد بود. در این صورت از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنند.

کاربرد استاتوس کد ۴۱۰ (Redirect 410)

هنگامی که ربات‌های کرولر گوگل و سایر موتورهای جستجو از سمت سرور استاتوس ۴۱۰ را دریافت می کنند، به این موضوع پی می‌برند که مدیر سایت از قصد این صفحه را پاک کرده است و حذف دیتای مربوط به صفحه به خاطر مشکل در سرور و دیتابیس نیست. در واقع پاک کردن صفحاتی از سایت می تواند به دلایل مختلفی از طرف مدیر سایت اتفاق بیفتد، مثل قدیمی شدن صفحه، عدم وجود درخواست برای آن محتوا، هک شدن سایت و ساخت صفحات زیاد با محتوا چینی و هندی توسط هکر یا خبری که روی سایت درج شده و خلاف آن ثابت شده. پس از مشاهده این استاتوس موتورهای جستجو اقدام به حذف سریع این صفحات از نتایج جستجوی خود می کنند.

فرایند هدایت کردن صفحه را به درستی انجام دهید

به یاد داشته باشید که اگر فرایند هدایت کردن یا همان ریدایرکت صفحه را به درستی انجام ندهید، گوگل و سایر موتورهای جستجو را با مشکل مواجه کرده و این امر موجب از بین رفتن سئو سایت شما می‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از از ریدایرکت 301 برای هدایت کردن صفحه به آدرس جدید، استفاده کرده باشید. ریدایرکت‌های مختلفی وجود دارند، اما ریدایرکت 301 به معنی هدایت کردن قطعی و همیشگی صفحه است. این امر موجب می‌شود تا گوگل و سایر موتورهای جستجو، اعتبار محتوای لینک قبلی را بدون هیچ تغییری، به لینک جدید هدایت و حتی بر ارزش آن افزوده کنند.

آسیب‌های احتمالی پس از حذف یک صفحه از سایت

هنگامی که اقدام به حذف یک یا چند صفحه از سایت می‌کنیم، به تبع آسیب‌هایی نیز به سایت خواهیم زد؛ فرض کنید چند صفحه از سایت، که دارای تگ‌های خاصی هستند را پاک کرده‌اید. طبیعتاً آن تگ در حال حاضر خالی است و موتورهای جستجو آن را با خطای 404 نشان می‌دهند؛ به گونه‌ای که حتی اگر صفحات پاک‌شده را نیز با استفاده از محتوای 410 ریدایرکت کنید، باز هم تگ‌های آن صفحه با خطای 404 مواجه هستند. بنابراین، باید فکری به حال چنین تگ‌هایی کرد.

به یاد داشته باشید که اگر یک صفحه را به صفحه جدید ریدایرکت کردید، این بدان معنا نیست که تمام تگ‌ها و اطلاعاتی که به این صفحه ارجاع داده شده‌اند نیز ریدایرکت شوند. آن اطلاعات و تگ‌ها هر کدام URL خود را دارند؛ به این معنی که اگر صفحه‌ای که این تگ‌ها به آن ارجاع داده شده‌اند، ریدایرکت شود، URL تمام آن تگ‌ها نیز باید به صورت جداگانه به صفحه جدید هدایت شوند، که این امر موجب می‌شود تا یک زنجیره‌ی خطا ایجاد شود؛ به طوری که تگ‌های این صفحات و همین طور تگ‌های بعدی نیز با خطای 404 مواجه می‌شوند.

بهتر است سایت خود را مانند یک دومینو تصور کرده و هر کدام از صفحات را نیز به عنوان قطعات دومینو در نظر بگیرید. اگر یکی از این دومینوها را حرکت بدهید، در ادامه تمام دومینوها به نوبت حرکت خواهند کرد و این امر می‌تواند سایت شما را به طور حتم زمین بزند.

نحوه استفاده از ریدایرکت ۴۱۰ و حذف url از سایت

روش استفاده و به کارگیری تغییر مسیر ۴۱۰ بسیار ساده است.

برای استفاده از Redirect 410 دو روش کلی وجود دارد:

  • افزونه Yoast
  • فایل htaccess

۱. استفاده از ریدایرکت ۴۱۰ با استفاده از افزونه Yoast

اگر از وردپرس برای طراحی سایت خود استفاده کرده اید، راحتترین روش برای انجام این کار استفاده از پلاگین سئوی Yoast است.

برای ایجاد تغییر مسیر ۴۱۰ در ودرپرس گام های زیر را باید انجام دهید:

۱. از قسمت پیشخوان وردپرس، بخش “سئو” و سپس “تغییر مسیرها” را انتخاب کنید.

۲. در پنجره ای که برای شما باز می شود، مانند تصویر زیر نوع را بر روی (۴۱۰ محتوای حذف شده است) تنظیم کنید.

استفاده از ریدایرکت ۴۱۰ با استفاده از افزونه Yoast

۳. در بخش “نشانی قدیمی”، آدرس صفحه ای را که قصد حذف آن را دارید، وارد کنید.

۴. در پایان دکمه”افزودن تغییر مسیر” را بزنید.

۲. پیاده سازی ریدایرکت ۴۱۰ با استفاده از فایل htaccess

برای استفاده از Redirect 410 با فایل htaccess مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. وارد سی پنل سایت خود شوید.

۲. مدیریت فایل یا همان File Manager را انتخاب کنید.

۳. روی پوشه Public_html کلیک کنید.

۴. در این قسمت فایل htaccess را انتخاب کنید.

۵. گزینه Edit را بزنید.

۶. صفحه ای که می خواهید ریدایرکت ۴۱۰ را برای آن اعمال کنید به صورت زیر وارد کنید:

پیاده سازی ریدایرکت ۴۱۰ با استفاده از فایل htaccess

به جای blog/awesome-product/page آدرس صفحه مورد نظر خود را درج کنید

۷. در پایان تغییرات را ذخیره نمایید.

پیاده سازی ریدایرکت ۴۱۰ با استفاده از فایل htaccess2

نتیجه گیری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حذف کردن یا هدایت کردن یک صفحه به صفحه جدید، می‌تواند مشکلات آن‌ها را بر طرف کند. اما، این امر ممکن است با خود مشکلات جدی‌تری را به همراه داشته باشد. پس هنگام انتشار مطالب خود نهایت دقت را داشته باشید، تا مجبور به حذف یا ریدایرکت کردن آن‌ها نباشید.

از Redirect 410 برای حذف URL های صفحات استفاده می شود. موتورهای جستجو با دیدن این Status Code، صفحه مورد نظر را از ایندکس خود خارج می کنند.

سوالات متداول

بعد از ریدایرکت ۴۱۰ آیا نیازی است با ابزار Removals سرچ کنسول صفحات را حذف کنیم؟

خیر. ریدایرکت ۴۱۰ به گوگل اعلام می کند که آدرس مشخص شده را از لیست ایندکس خود خارج کند

چقدر زمان می برد ۴۱۰ اعمال شود؟

معمولا بین ۴۵ الی ۶۰ روز زمان میبرد تا اعمال شود و البته به crawl budget سایت نیز بستگی دارد

بهتر نیست محتوا را بعد از ۴۱۰ حذف کنیم؟ چون با ۴۱۰ ، تگ هنوز در صفحه تگ ها هست و تگها شلوغ می شود.

۴۱۰ زمانی به کار می رود که شما صفحه مورد نظر را از سایت حذف کرده باشید و از این ریدایرکت هم استفاده می کنید تا گوگل نتایج مرتبط با آن صفحه را از ایندکس خود حذف کند

آیا حذف صفحات نوایندکس هم نیاز به ۴۱۰ دارند؟

اگر صفحه ای از وب سایت شما نو ایندکس است یعنی موتورهای جستجو به صورت پیش فرض به این صفحه از سایت شما در بازده زمانی طولانی و تعداد دفعات خیلی کمتری سر میزند. این مسئله همانند ارور ۴۱۰ است و حذف صفحات نوایندکس بدون استاتوس کد ۴۱۰ مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا ممکن هست با ۴۱۰ کردن مشکلات دیگری هم رخ دهد؟

اگر شما به آدرس صفحات با کد استاتوس ۴۱۰ در سایر صفحات سایت خود لینک داده باشید یا از سایر وب سایت ها به این صفحه لینک خارجی وجود داشته باشد، شما با ارور های مختلفی در سرچ کنسول خود برخورد خواهید کرد، پس بعد از حذف این صفحات در بازده های مختلف با ابزارهای موجود مثل (اسکریمینگ فراگ، سرچ کنسول، ahrefs، moz ) این موارد را بررسی نمایید و چاره ای برای آن پیدا کنید. توجه کنید هرگز برای راحتی خود بقیه صفحات حذف شده را به یک صفحه ۴۱۰ ریدایرکت نکنید.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد ریدایرکت 410 چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید