بازدید کننده 3009 دوشنبه 9 آبان 1401 گروه: عمومی چاپ

در این مقاله می خواهیم درباره زامبی پیج ها بیشتر صحبت کنیم و بگوییم صفحات زامبی چیست؟ اما پیش از آن باید بپرسم تا حالا شنیده بودید سایتی بتواند با حذف صفحاتش، بازدیدش را افزایش بدهد؟! اگر نه، نگاهی به تصویر پایین داشته باشید:

این آمار بازدید یک وب سایت فروشگاهی، دقیقا بعد از حذف زامبی پیج هایش است. طبق این تصویر، آمار بازدید سایت بعد از حذف این صفحات حدود 31 درصد افزایش داشته! حالا تصویر بعدی را ببینید:

این آمار مربوط به وب سایت بزرگ proven.com است. این سایت هم بعد از حذف حدود 40 هزار صفحه زامبی پیج، با افزایش ترافیک 80 درصدی روبرو شد!

اما زامبی پیج یا Zombie Page چیست؟ در این مقاله میخواهم هر چیزی که باید در مورد زامبی پیج ها بدانید را به شما آموزش بدهم. با من همراه باشید:

زامبی پیج (Zombie Page) چیست؟

در پاسخ به سوال صفحات زامبی چیست باید بگوییم زامبی پیج ها صفحاتی از سایت شما هستند که به خاطر اعتبار پایین شان، کل اعتبار سئو سایت را کاهش میدهند. مثلا یک مقاله کوتاه 200 کلمه ای، یک محتوای کپی شده، یک صفحه دسته بندی بدون محتوا و… . به یک تعریف دیگر:

Zombie Page ها آن دسته از صفحاتی هستند که بدون هدف خاص یا با اعتبار سئو پایین در سایت شما ساخته شده اند.

این صفحات به دلیل محتوای کم و اندک شان، توسط گوگل به عنوان صفحات بی ارزش دیده میشوند. به همین دلیل در مرحله اول اعتبار سئویی به آنها داده نشده و در مرحله دوم معدل کل سئو سایت را کاهش میدهند.

برای ارائه پاسخ دقیق به سوال زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بد نیست به صورت عملی وجود این صفحات را در سایت بررسی کنیم. به مثال زیر توجه کنید که در آن برای بررسی تعداد صفحات سایت از دستور :site در نوار جستجوی گوگل استفاده کرده‌ایم.

همان‌طور که می‌بینید به‌طورکلی این سایت 88 صفحه دارد که توسط گوگل شناسایی شده است. اما جالب است بدانید تنها 20 پست بلاگ در این سایت منتشر شده و 10 صفحه هم برای آن ساخته شده، اما گوگل تاکنون 88 صفحه از آن را پیدا کرده است. این تعداد صفحات بیشتر درواقع همان صفحات زامبی هستند. اگر شما هم این آزمایش را روی سایت خودتان انجام دهید، با چنین اختلافی در تعداد واقعی صفحات و آنچه فکر می‌کنید، مواجه خواهید شد. در واقع صفحات زامبی مسئله‌ای است که هر سایتی با آن مواجه می‌شود.

این صفحات به دلیل محتوای کم و اندک شان، توسط گوگل به عنوان صفحات بی ارزش دیده میشوند. به همین دلیل در مرحله اول اعتبار سئویی به آنها داده نشده و در مرحله دوم معدل کل سئو سایت را کاهش میدهند.

احتمالا هیچ‌کدام از کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند، صفحات زامبی آن را اصلا نمی‌بینند، هیچ کاربری به دنبال آنها نمی‌گردد. اگر بخواهیم روراست باشیم این صفحات فقط در سایت حضور دارند، بدون هیچ فایده و کاربردی.

چه صفحاتی به زامبی پیج تبدیل می شوند؟

شاید حتی به کمک تعریف بالا هم هنوز دقیقا متوجه نشده باشید کدام صفحات سایت تان ممکن است صفحات زامبی باشند. بنابراین در ادامه رایج ترین انواع صفحاتی که به زامبی تبدیل میشوند را به شما معرفی میکنم:

  • مقالاتی که محتوای آنها را از سایت خودتان یا سایت دیگران کپی کرده باشید
  • مقالاتی که محتوای کمتر از 200/300 کلمه دارند
  • صفحات محصول با محتوای کپی یا اندک
  • صفحات دسته بندی محصول یا مقاله که محتوایی در آنها وجود ندارد
  • صفحات برچسب محصول یا مقاله که محتوایی در آنها وجود ندارد
  • صفحاتی که برای سئو سایت ارزش ندارند مثل صفحه تشکر از مخاطب بعد از خرید، صفحه خرید، پنل کاربری مخاطب و…
  • صفحاتی که محتوای آنها سئو نشده
  • صفحاتی که به دلیل اعتبار پایین شان بازدید کمی دارند
  • صفحات خیلی قدیمی سایت که دیگر بازدیدی از گوگل ندارند
  • صفحاتی که به دلیل سرعت پایین، کاربر را زمان زیادی معطل میکنند
  • صفحات 404
  • و…

چگونه صفحات زامبی را پیدا کنیم؟

از آنجا که صفحات زامبی می‌توانند تاثیرات مخربی بر سایت شما داشته باشند و رتبه آن را در گوگل تحت تاثیر قرار دهند، باید با آنها مقابله کنید. اما قبل از آن باید بدانید راه پیدا کردن زامبی پیج (Zombie Page) چیست. برای این کار دو راه وجود دارد که از طریق سرچ کنسول می‌توانید به تشخیص صفحات زامبی بپردازید. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

روش اول: ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل شده و به تب Performance بروید. پس از اینکه صفحه مربوط به این تب باز شد، روی آیکن + کلیک کرده و گزینه Page را انتخاب کنید. سپس باید از بین دو گزینه Filter و compare روی گزینه دوم یعنی compare کلیک کنید. حالا باید آدرس دو صفحه از سایت خود را برای مقایسه وارد کنید. یک صفحه از بین صفحاتی که فکر می‌کنید عملکرد خوبی دارند، انتخاب کنید. یک صفحه هم از بین آنهایی که فکر می‌کنید عملکرد خوبی نداشته‌اند، انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید به ‌راحتی تفاوت عملکرد آنها را مشاهده کنید. از این روش می‌توانید برای مقایسه عملکرد صفحات و پیدا کردن آن‌هایی که در مقایسه با دیگر صفحات، کارکرد مناسبی ندارند، استفاده کنید.

روش دوم: پس از آنکه وارد سرچ کنسول گوگل شدید، به تب Coverage بروید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی قسمت Excluded کلیک کنید. با این کار اطلاعات مربوط به این بخش نمایش داده می‌شود. اگر صفحه را به پایین اسکرول کنید، عبارت Explored, currently not indexed را در صفحه مشاهده خواهید کرد که با کلیک روی آن آدرس برخی از صفحات نمایش داده می‌شود. این صفحات درواقع همان صفحات زامبی سایت شما هستند. این صفحات در آخرین خزش خزنده‌های گوگل دیده شده‌اند اما محتوای آنها ایندکس نشده است. علت ایندکس ‌نشدن آنها این است که یا محتوای ارزشمندی برای کاربران نداشته‌اند، یا اطلاعات درون آنها در بقیه سایت‌ها و صفحات وجود داشته است.

برای شناسایی زامبی پیج ها به موارد زیر توجه کنید:

  • میزان بازدید
  • میزان کلیک
  • میانگین رتبه صفحه فرود
  • نرخ پرش از صفحه

چرا باید شش دانگ حواس مان جمع باشد؟ تاثیر صفحات زامبی پیج بر سئو سایت

خیلی وقت ها همه تکنیک های سئو را روی سایت اجرا میکنید، محتواهای خوبی مینویسید، بک لینک های خوبی میسازید، سرعت را بهینه میکنید و… . ولی باز هم میبینید در خیلی از کلمات به آن رتبه دلخواهی که باید، نرسیده اید! در چنین شرایطی اول از همه باید به زامبی پیج ها شک کنید.

همانطور که بالاتر گفته شد، صفحات زامبی اعتبار سئو پایینی دارند. اما مشکل اصلی اعتبار سئو پایین شان نیست. در واقع مشکل این است:

گوگل برای اینکه اعتبار سئو کل یک وب سایت را محاسبه کند، میانگین اعتبار تمامی آن صفحات را با هم جمع کرده و معدل را حساب میکند. دقیقا مثل همان نمره پایین ریاضی که در دبیرستان باعث میشد معدل کل مان به فنا برود، زامبی پیج ها هم به خاطر اعتبار پایینی که دارند، اعتبار کل سایت را کم میکنند. احتمالا حالا متوجه میشوید که چرا یک سایت میتواند با حذف صفحات بی ارزشش، اعتبار سئویش را افزایش داده و بازدید بیشتری بگیرد.

گوگل برای بررسی صفحات سایت حساب شده عمل می کند. در واقع گوگل برای بررسی سایت ها و ایندکس محتواهای آنها، یک بودجه در نظر میگیرد. در این بین وجود زامبی پیج ها و صفحات بی ارزش در سایت، باعث می شود گوگل اقدام به کاهش بودجه خزش سایت شما کرده و کمتر به آن سر بزند.

اگر از بحث سئو خارج شده و کمی به کاربران فکر کنیم، صفحات زامبی به شدت روی تجربه کاربری تاثیر منفی گذاشته و باعث برندسازی منفی می شوند.

روش‌های اصولی مقابله با صفحات زامبی

اگر شما هم می‌پرسید بهترین راه مقابله با زامبی پیج (Zombie Page) چیست، لازم است بدانید هم می‌توانید آنها را بهبود دهید و هم می‌توانید آنها را حذف کرده و از شر آنها راحت شوید. در واقع برخی اوقات باید روی آنها کار کنید و برخی اوقات باید آن‌ها را حذف کنید. در ادامه این دو روش را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

1- بهبود صفحات زامبی

قبلا هم اشاره کردیم که صفحات زامبی هیچ ارزشی را برای کاربران سایت ایجاد نمی‌کنند. در برخی مواقع این موضوع به‌ خاطر زمان زیاد بارگیری صفحه اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات هم به‌ خاطر وجود تگ نوایندکس، داشتن محتوای نامناسب یا هردلیل دیگری رخ می‌دهد. برای بهبود این صفحات می‌توانید کارهای زیر را در دستور کار قرار دهید:

محتوای صفحات را بررسی کنید: بررسی محتوای صفحات به شما کمک می‌کند، آنهایی که ارزش خاصی برای مخاطبان ایجاد نمی‌کنند را بشناسید. بدین ‌ترتیب می‌توانید برای آنها فکری بکنید، برای مثال ممکن است محتوای آنها را غنی کنید، برخی را ویرایش کنید و جزییات برخی دیگر را بروزرسانی کنید.

طراحی صفحه را بروزرسانی کنید: با بررسی صفحات سایت احتمالا به صفحات قدیمی سایت برمی‌خورید که به ‌دلیل تغییر قالب سایت، ساختار آنها بهم ریخته شده است. باید این صفحات را شناسایی کرده و طراحی آن را به‌ صورتی واکنش‌گرا بروزرسانی کنید.

2- حذف صفحات زامبی (نوایندکس، ریدایرکت 301، تگ کنونیکال و 404 کردن)

در بین صفحات زامبی شما صفحاتی پیدا می‌کنید که امکان بهبود و ارتقای آنها وجود ندارد. برای مثال چنانچه چند صفحه از سایت شما به راهنمایی در مورد یک موضوع مشخص اختصاص دارد و فقط یکی از آنها ترافیک بالایی دارد، نیازی نیست صفحات دیگر را ارتقا دهید، بلکه بهتر است آنها را روی صفحه مشابهی که ترافیک بالاتری دارد، ریدایرکت کنید.

علاوه بر این در صورتی که چند صفحه با یک کلمه کلیدی مشابه دارید، می‌توانید برای آنها از تگ کنونیکال استفاده کنید. همچنین اگر صفحه‌ای دارید که محتوای آن ارزشی نداشته و صفحات مشابهی هم وجود ندارد که از ریدایرکت استفاده کنید، بهتر است به صورت 404 اقدام به حذف زامبی پیج‌ها کنید یا با تگ نوایندکس از خزش آنها توسط گوگل جلوگیری کنید. بدین ‌ترتیب بودجه خزش سایت‌تان هدر نمی‌رود.

هنگام 404 کردن صفحه باید به ‌شدت مراقب باشید تا یکی از صفحات کاربردی سایت خود را حذف نکنید. توجه داشته باشید برخی صفحات ممکن است به خودی خود ترافیک بالایی نداشته باشند اما برای ساختار سایت مهم باشند. برای مثال صفحات دسته‌بندی سایت برای سازماندهی محصولات و هدایت کاربران اهمیت زیادی دارند اما شاید ترافیک ارگانیک زیادی نداشته باشند. چنانچه این‌گونه صفحات را حذف کنید در دسترسی کاربران به محصولات مشکل ایجاد می‌شود.چنین صفحاتی را نوایندکس کنید.

تاثیر صفحات زامبی روی سئو

برای آنکه به ‌درستی درک کنید که ارتباط سئو با زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بهتر است یک بار دیگر نام این صفحات و معنای آن را مرور کنیم. زامبی‌ها را از فیلم‌های تخیلی می‌شناسیم. موجوداتی که در واقع مرده‌اند اما به طریقی زنده شده و دیگر انسان‌ها را می‌کشند. این همان کاری است که صفحات زامبی با سایت شما انجام می‌دهند. صفحات زامبی مرده نیستند، آنها در سایت حضور دارند اما نه ‌تنها هیچ کارکردی ندارند بلکه باعث سقوط کل سایت شما می‌شوند.

کمترین آسیبی که صفحات زامبی به سئوی سایت وارد می‌کنند، هدر دادن بودجه خزش سایت است. این صفحات نه رتبه‌ای در گوگل دارند و نه ترافیکی برایتان ایجاد می‌کنند. اما وقتی خزنده‌های گوگل به سایت مراجعه می‌کنند، بخشی از بودجه خزش را به خود اختصاص می‌دهند. بدین ‌ترتیب ممکن است صفحات جدید و پرمحتوای سایت که ارزشی خیلی بیشتری دارند، خزش نشوند.

علاوه بر این گوگل سایت‌هایی را که صفحات بی‌ارزش زیادی دارند، دوست ندارد. درواقع گوگل یک صفحه پرمحتوا و باارزش را به تعداد زیادی صفحات کوچک و بی‌ارزش ترجیح می‌دهد. در نتیجه سایت‌هایی که صفحات زامبی زیادی دارند، رتبه‌های خوبی در گوگل بدست نمی‌آورند. جالب است بدانید در صورتی که نیمی از صفحات سایت شما، صفحاتی بی‌ارزش باشند، رتبه سایت شما در گوگل به شدت پایین می‌آید.

جلوگیری از ایجاد زامبی پیج‌ها در سایت

پس از ارائه راه‌های پیدا کردن صفحات زامبی و راه مقابله با آنها، حالا وقت آن رسیده که ببینیم راه جلوگیری از ایجاد زامبی پیج (Zombie Page) چیست. صفحات زامبی معمولا صفحاتی قدیمی از سایت هستند که شاید اصلا یادتان نباشد روزی چنین صفحه را ساخته‌اید. درگذر زمان و با زیاد شدن محتوای سایت احتمالا توجه‌تان آنقدر به مسائل ریز و درشت جلب می‌شود که از صفحات قدیمی سایت غافل می‌مانید. محتوای این صفحات ممکن است به مرور قدیمی و بی‌ارزش شده و در دسته صفحات زامبی قرار گیرند.

برای جلوگیری از این اتفاق لازم است در فواصل زمانی منظم، وضعیت صفحات سایت را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را بروزرسانی کنید. همچنین صفحات فرودی که برای کمپین‌های خاصی طراحی کرده‌اید، پس از پایان کمپین بدون استفاده می‌مانند. این صفحات را هم باید به مرور حذف کرده یا ریدایرکت کنید. علاوه بر این‌ها در صورتی که از همان ابتدای شروع به کار تولید محتوا، یک استراتژی و ساختار مشخص برای ایجاد صفحات و کلمات کلیدی مدنظرتان داشته باشید، احتمال خیلی کمی وجود دارد که در دام صفحات زامبی بیفتید. موارد زیر را فراموش نکنید:

  • محتواهای قدیمی سایت خود را بروزرسانی کنید
  • محتواهای کمتر از ۳۰۰ کلمه در سایت بارگذاری نکنید
  • به صورت اصولی برچسب ایجاد کنید (اگر با اصول سئو برچسب ها آشنا نیستید، به هیچ عنوان در سایت تان برچسب نسازید)
  • برای ایجاد دسته بندی ها، حداقل 3 الی 5 محصول یا مقاله مرتبط روی سایت داشته باشید
  • از محتوای کپی و بی کیفیت در صفحات سایت استفاده نکنید
  • سرعت لود صفحات سایت را بهبود ببخشید

آموزش از بین بردن صفحات زامبی در سایت

تا به اینجا لیستی از صفحات زامبی پیج در وب سایت را داریم؛ یا آدرس آنها را در جایی ذخیره کرده ایم و یا اینکه همه آن ها را در مرورگر باز شده اند. اکنون نیاز است این سوال پرسیده شود که نحوه از بین بردن آنها به چه صورت است؟ به طور کلی 3 روش برای از بین بردن زامبی پیج ها وجود دارد:

1. از دید گوگل پنهان شوید!

روش اول نوایندکس کردن صفحات است. این راهکار مخصوص آن دسته از صفحاتی است که اعتبار سئو کمی دارند اما وجودشان در سایت الزامی است. مثلا صفحه تشکر از مخاطب بعد از خرید، صفحه پنل کاربری، صفحه خرید، صفحه سبد خرید و… .

برای اینکه از کاهش قدرت سئو سایت به دست این صفحات جلوگیری کنید، باید آنها را نوایندکس کنید. یعنی از دید گوگل خارج شان کنید.

2. از صفحه روزگار محو شوید!

راهکار بعدی کمی خشن تر است! در این راهکار صفحات زامبی را به طور کلی از سایت مان حذف می کنیم. این راهکار مخصوص آن دسته از صفحاتی است که بودنشان در سایت صرفا باعث کاهش اعتبار و قدرت سئو است. مثلا 20 صفحه دسته بندی کم محتوا یا تعدادی مقاله که محتوای شان از جایی کپی شده.

برای از بین بردن آنها، ابتدا باید نوایندکس شان کنید تا از دید گوگل خارج شوند. بعد از گذشت زمانی بین 1 الی 2 هفته که گوگل دیگر آنها را ندید، باید در سایت حذف شان کنید. بعد از اینهم آدرس شان را ریدایرکت کنید. زمانی که آنها را ریدایرکت 301 بزنید، هر کاربری که وارد آن صفحه شود، به طور خودکار به صفحه مورد نظر شما منتقل خواهد شد. این صفحه مقصد میتواند یک صفحه مرتبط یا حتی صفحه اصلی سایت باشد.

علاوه بر این با ریدایرکت کردن، از به وجود آمدن صفحات 404 جلوگیری کرده و همینطور اگر اعتبار سئویی هم داشته باشند، به صفحه مقصد منتقل میکنید.

نکته: همانطور که بالاتر گفته شد صفحات 404 هم زامبی پیج محسوب می شوند. برای از بین بردن آنها باید از ریدایرکت 301 استفاده شود.

3. زامبی پیج ها را درمان کنید!

اما راهکار آخر، درمان کردن زامبی پیج هاست! این راهکار مخصوص آن دسته از زامبی پیج هایی است که میتوانید به نحوی درمانشان کرده و به صفحات مناسب تبدیل شان کنید. مثلا یک صفحه 2 هزار کلمه ای که 500 کلمه متن کپی دارد، یک مقاله که محتوای کمی دارد اما میتواند به یک مقاله باکیفیت تبدیل شود و… .

در این شرایط، ابتدا با آپدیت محتوایی، صفحات مورد نظر را غنی کرده و از زامبی پیج بودن خارج میکنیم. سپس جهت اعتبارشان را افزایش می دهیم، باید از صفحات دیگر سایت چند لینک داخلی و حتی بک لینک ایجاد شود. به این ترتیب گوگل در بازدید بعدی از سایت ، اعتبار را افزایش داده و اعتبار منفی را حذف میکند.

 

خیلی از مخاطبان حتی بعد از اینکه متوجه می شند زامبی پیج چیست، باز هم در آینده اشتباهاتی مرتکب می شنود که باعث به وجود آمدن صفحات زامبی در سایت شان میشود. بنابراین بهتر است یک سری دستور العمل را رعایت فرمایید و با توجه به آنها، از شر زامبی پیج ها برای همیشه خلاص شوید:

  • تا قبل از اینکه در یک موضوع 3 محصول یا مقاله نداشته باشید، برای آن دسته بندی نسازید،
  • اگر با اصول سئو برچسب ها آشنا نیستید، به هیچ عنوان در سایت تان برچسب نسازید چون مطمئنا به مشکل میخورید،
  • محتواهای کمتر از 300 کلمه در سایت ننویسید
  • سرعت سایت تان را بهینه نگه دارید
  • به هیچ عنوان برای تولید محتوا، کپی نکنید،
  • سرعت سایت تان را بهینه نگه دارید
  • هر از گاهی محتواهای قبلی را آپدیت کنید
  • به خوبی سئو محتوا را رعایت کنید

سوالات رایج در مورد زامبی پیج ها

اگر بخواهم روراست باشیم، باید اعتراف کنیم زامبی پیج موضوعی است که بخش هایی از آن کمی گمراه و گیج کننده است. به همین علت بهتر است قبل از اتمام مقاله، تعدادی از سوالات رایج در مورد این موضوع را پاسخ دهیم.

اجبار در تولید محتوای کوتاه

در بعضی مواقع صاحب یا سئوکار وب سایت، نم یتواند محتوای زیادی برای محصولات سایت ایجاد کند. مثلا یک سایت در حوزه فروش پیکسل که محتواهای مشابه به هم دارد و همینطور نمیتواند برای هر محصول یک محتوای متفاوت بنویسد. در چنین شرایطی آیا می توان گفت که همه محصولات به زامبی پیج تبدیل می شوند؟

اگر شرایط مشابهی دارید، یعنی محصولات سایت خیلی شبیه به هم هستند، شما باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. اما اگر بعضی محصولات و محتواهای سایت به گونه ای هستند که به هیچ عنوان نمیتوان تعداد کلمات متن زیادی برایشان تولید کرد، به این نکته دقت کنید:

سئو یک فرآیند نسبی است. گوگل برای اینکه اعتبار کارها و فعالیت ها را بسنجد، وب سایت را با وب سایت رقبا مقایسه می کند. در این شرایط اگر ببیند یک محصول یا مقاله خاص در همه سایت ها محتوای کمی دارد، متوجه میشود که به طور کلی در این حوزه امکان تولید محتوای طولانی نیست. پس در این شرایط نیاز به هیچگونه نگرانی نیست.

آیا میشود همه صفحات زامبی پیج را به ناگهان در سایتم حذف کنیم؟

کارهای ناگهانی در سئو نتیجه خوبی ندارند؛ ناگهان بک لینک خریدن، ناگهان ریدایرکت کردن و حتی ناگهان حذف کردن صفحات. بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر برای از بین بردن زامبی پیج ها به فکر استفاده از راهکار حذف هستید، حتما این کار را به مرور زمان و طی چند روز انجام بدهید.

آیا همیشه خودمان باعث ساخته شدن زامبی پیج ها می شویم؟

خیر! بعضی وب سایت ها و سیستم های مدیریت محتوا، به شکل خودکار صفحات زامبی ایجاد می کنند. مثلا بعضی سایت ها صفحات نتایج جستجو درون سایت را به عنوان یک صفحه جداگانه در نظر گرفته و آن را ایندکس می کنند.

همچنین بعضی مواقع ممکن است هکرهای روسی، چینی و… سایت شما را هک کرده و تعداد زیادی صفحه به زبان متفاوت در آن ایجاد کنند. هدف آنها از این کار ساخت بک لینک برای سایت خودشان است اما در هر حال باعث ایجاد زامبی پیج در سایت شما می شوند. پس مراقب باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ جامع و کاملی به سوال زامبی پیج (Zombie Page) چیست، بدهیم. این صفحات هیچ ارزشی برای سایت ایجاد نمی‌کنند و اساسا کارکردی هم ندارند، تنها به سایت شما آسیب می‌زنند. بهتر است با استفاده از روش‌های گفته‌ شده در این مقاله، با آنها مقابله کنید.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید