بازدید کننده 3512 شنبه 21 فروردین 1400 گروه: عمومی چاپ

مایکروسافت قرار است در آینده نزدیک تمام سرورهای خود را در مایع غوطه ور کند. بدین ترتیب علاوه بر کاهش مصرف انرژی عملکرد این سرور ها نیز بهبود خواهند یافت. در حال حاضر این روش به صورت آزمایشی و برای یک رک از سرورهای مایکروسافت انجام گرفته است.

پیش از این از روش غوطه ور سازی در صنعت برای خنک کردن استفاده شده بود. اما مایکروسافت مدعی است تنها شرکت خدماتی ابری در دنیا محسوب می‌شود که از این فرایند برای خنک سازی در محیط تولیدی استفاده کرده است. مایع غیر رسانایی مورد استفاده به شکل ویژه ساخته شده و برای خنک سازی استفاده خواهد شد. این مایع در صورت برخورد با قطعات سرور گرمای آنها را جذب خواهد کرد. در این فرآیند برای خنک سازی نیاز است تا بارها و بارها برخورد مایع با سرور انجام گیرد. در این زمان نقطه جوش مایع پس از برخورد به قطعات کاهش پیدا می کند و مجدداً تبدیل به مایع خواهد شد. این روش نسبت به روش های دیگر هزینه کمتری نیز در پی خواهد داشت.

در حال حاضر برای خنک سازی دیتاسنترها از هوا استفاده می شود. بدین ترتیب که با استفاده از هوای بیرون دمای دیتا سنترها در فرآیند تبخیر به زیر ۳۵ درجه سانتیگراد رسانده می‌شود که به آن خنک‌کنندگی تبخیری میگویند. در این روش به آب فراوان نیاز خواهد بود. بنابراین مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها به دنبال سیستم بدون آب و کاهش هزینه ها هستند.

ماینر های رمز ارز نیز در سالهای اخیر از سیستم خنک کننده مایع برای استخراج بیت کوین استفاده می کنند. به همین دلیل مایکروسافت ایده خود را از این سیستم خنک کننده مشابه دریافت کرده است. کریستین بلادی، مدیر بخش توسعه پیشرفت های دیتا سنتر در مایکروسافت در مورد این روش می گوید: این روش مایع مانند جوشیدن آب در داخل قابلمه است. اما در قابلمه دما به ۱۰۰ درجه سانتیگراد خواهد رسید. ولی در سیستم خنک کننده مایع در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید.

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز در مورد این مطلب چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید