بازدید کننده 5780 جمعه 22 فروردین 1399 گروه: عمومی چاپ

با افزایش روزافزون تقاضا برای سرعت و ظرفیت خروجی ارتباط‌های شبکه‌ای در دیتاسنترها و شبکه‌های دیگر، کنسرسیوم Ethernet Technology Consortium استاندارد جدید اترنت ۸۰۰ گیگابیت را معرفی کرد. فناوری جدید براساس بسیاری از ساختارهای کنونی فعالیت می‌کند که زیرساخت اترنت ۴۰۰ گیگابیتی را شکل می‌دهند. این استاندارد به‌نام 800GBASE-R معرفی شد و بار دیگر برای دوبرابر شدن کارایی و سرعت شبکه، به سیستم‌ها اضافه خواهد شد. دیتاسنترهایی که امروز بیش از همیشه به ظرفیت‌های اتصالی و سرعت بالا نیاز دارند، با بهره‌مندی از استاندارد جدید، کارایی خود را افزایش خواهند داد.

استاندارد جدید، توسط کنسرسیومی رونمایی شد که جزو IEEE نیست و به‌نوعی توسط فعالان صنعت فناوری پشتیبانی می‌شود. این کنسرسیوم قبلا به‌نام 25Gigiabit Ethernet Consortium شناخته می‌شد. گروه مذکور، توسعه‌ی فناوری‌های ۲۵ و ۵۰ و ۱۰۰ گیگابیت را برعهده داشت. اگرچه از آن زمان، استانداردهای اترنت IEEE بالاتر از استانداردهای این کنسرسیوم در صنعت شنخته می‌شدند، اما گروه به فعالیت خود ادامه داد تا هرچه بیشتر به افزایش ظرفیت سرعتی اتصال‌های اترنت کمک کند. با گذشت زمان، نام کنسرسیوم هم تغییر کرد تا با شرایط موجود در صنعت هماهنگ باشد. از پشتیبانان و اعضای کنسزسیوم ETC می‌توان به غول‌هایی همچون برودکام، سیسکو، گوگل و مایکروسافت اشاره کرد. مجموع شرکت‌های فعال به بیش از ۴۰ سازمان می‌رسد.

استاندارد جدید ۸۰۰ گیگابیتی خصوصیات قابل‌توجهی دارد. این استاندارد که اکنون به‌نام 800GbE شناخته می‌شود، نسخه‌ای وسیع‌تر از 400GbE است. خطوط کنونی 106.25G برای استاندارد جدید هم استفاده می‌شوند که ابتدا برای 400GbE معرفی شدند؛ البته تعداد مجموع خطوط از چهار به هشت افزایش می‌یابد. اگرچه شاید در نگاه اول چنین افزایشی در تعداد خطوط، یک عملیات ساده به‌نظر برسد، ترکیب خطوط جدید و استخراج ظرفیت و سرعت و موردنیاز، به فعالیت‌های مهندسی و طراحی متعددی نیاز دارد. استاندارد 800GbE باید همین فعالیت‌های جدید موردنیاز را پوشش دهد.

استاندارد اترنت جدید ۸۰۰ گیگابیتی - تصویر 1

مشخصات 800GBASE-R که در دل استاندارد جدید دیده می‌شود، مشخصات MAC و PCS جدید را شرح می‌دهد. مشخصات جدید، با استفاده از دو ساختار 400GbE 2xClause PCS، یک MAC با قابلیت انتقال داده با سرعت ۸۰۰ گیگابیت‌برثانیه می‌سازد. هر ساختار 400GbE PCS از چهار خط 106.25GbE بهره می‌برد که پس از دوبرابر شدن، در مجموع هشت خط انتقال داده را ایجاد می‌کند که در استاندارد 800GbE شاهد آن هستیم. استاندارد جدید هم روی خطوط 106.25G تمرکز دارد؛ اما آن را به‌عنوان پیش‌نیاز اساسی مطرح نمی‌کند. درواقع ETC می‌گوید استاندارد جدید،‌ اجازه‌‌ی ترکیب تعداد بیشتری خطوط با سرعت کمتر را هم مجاز می‌داند. به‌عنوان مثال در استاندارد جدید می‌توان از ۱۶ خط 53.125G استفاده کرد. درنهایت تصمیم انتخاب خطوط به استراتژی تولیدکننده وابسته می‌شود.

استاندارد اترنت جدید ۸۰۰ گیگابیتی - تصویر 2

کنسرسیوم ETC می‌گوید استاندارد جدید،‌ در بخش MAC یا Media Access Control تمامی جنبه‌های استاندارد قبلی را به ارث می‌برد. درنتیجه این استاندارد هم به‌صورت کامل بین دو ترمینال از Full-duplex پشتیبانی می‌‌کند همچنین حداقل فاصله‌‌ی بین پکت‌ها هم هشت بیت عنوان می‌شود. تصویر بالا، هر ساختار 400GbE را با ۱۶ خط 10b ترسیم کرده که هر جریان داده‌ای 400GbE در آن، داده‌ها را به‌صورت مجزا ارسال و دریافت می‌کند. درنهایت، یک سیستم کنترل ترکیب، دو PCS موجود را هماهنگ و مدیریت می‌کند.

استاندارد جدید 800GbE قدم بزرگی در صنعت شبکه محسوب می‌شود که به‌سمت اترنت ترابیتی و فراتر از آن حرکت می‌کند. استانداردهای آتی، برای ارائه‌ی سرعت موردنیاز در هر خط اتصالی، نیاز به ساختارهای SerDes سریع‌تر دارند، اما درحال‌حاضر 800BASE-R توانایی ارائه‌ی سرعت 800GbE را در نسل کنونی سخت‌افزارها دارد. همه‌ی رخدادها به‌نفع مشتریان عظیم استاندارد و کاربرانی خواهد بود که در دسته‌ی HPC (پردازش با قدرت بسیار بالا) قرار می‌گیرند که همیشه به‌دنبال پهنای باند بیشتر بین سیستم‌ها هستند.

کنسرسیوم ETC جزئیات استاندارد جدید را در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، اما هیچ اطلاعات زمانی از عرضه‌ی اولین محصولات مبتنی بر استاندارد، در دست نیست. البته از آن‌جایی که استاندارد جدید، در ساختار کنونی سخت‌افزاری قابل اجرا است، می‌توان در آینده‌ی نه‌چندان دور انتظار ورود محصولات به بازار دیتاسنتر داشت. اپراتورهای دیتاسنتر برای تجهیزات استاندارد کنونی مانند سوئیج ۱۶ پورت Cisco Nexus 400 GbE باید هزینه‌های سرسام‌آوری تا ۱۱ هزار دلار بپردازند، درنتیجه نمی‌توان انتظار داشت که تجهیزات 800GbE با قیمت پایین به بازار عرضه شوند.

استاندارد اترنت جدید ۸۰۰ گیگابیتی - تصویر 3

دیدگاه شما کاربران گروه طراحی وب بالسا در طراحی وب سایت در شیراز درباره‌ی استاندارد اترنت جدید ۸۰۰ گیگابیتی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید


به اشتراک بگذارید