بازدید کننده 3651 دوشنبه 7 بهمن 1398 گروه: عمومی چاپ

اوایل سال ۲۰۱۹، گوگل به‌طوررسمی ویژگی «دسته‌بندی برگه‌ها به‌صورت گروهی» (Tab Groups) را به مرورگر کروم اندروید اضافه کرد. این امر بیانگر تغییر طراحی کلاسیک قسمت برگه‌ها به مدل جدید شبکه‌ای بود. حالا گوگل در قدم بعدی، مشغول آزمایش طرح‌های مختلف برای ادغام Tab Groups با رابط کاربری جدید کروم به‌نام «دوئت» (Duet) است.

در طراحی فعلی Tab Groups، نوار ابزار اختصاصی در قسمت پایین صفحه به کاربر اجازه‌ی جابه‌جایی بین گروه‌های مختلف برگه‌‌ها را می‌دهد. اگر تاکنون از این ویژگی استفاده نکرده‌اید، می‌توانید با تایپ‌کردن عبارت chrome://flags در قسمت نوار آدرس مرورگر و سپس جست‌وجوی عبارت Tab Groups، آن را فعال‌ کنید. بااین‌حال، مشکل از جایی شروع می‌شود که نوار ابزار مرورگر که همیشه در قسمت بالای صفحه قرار داشت، در رابط کاربری جدید Duet به پایین صفحه منتقل می‌شود. به‌همین‌منظور، گوگل در تکاپوی یافتن بهترین طرح برای ترکیب این دو ویژگی درکنار یکدیگر است.

در یکی از طرح‌های آزمایشی، شاهد اضافه‌شدن بخش پرچم‌مانند کوچکی به رابط کاربری دوئت هستیم. در مدل پیشنهاد‌شده، نوار ابزار اختصاصی Tab Groups جای خود را به منو شناور روی بخش شمارنده‌ی برگه‌ها داده است که شامل آیکن علامت مثبت (+) برای اضافه‌کردن برگه به گروه‌بندی و پیکان روبه‌پایین به‌منظور پنهان‌سازی منو شناور است. با فشردن طولانی‌مدت آیکن شمارنده‌ی برگه‌ها دوباره ظاهر می‌شود.

بزرگ‌ترین ضعف این روش آن است که راه آسان و سریعی برای جابه‌جایی بین دو برگه از یک گروه وجود ندارد و اگر موقعیت برگه‌ای را فراموش کنید، برای یافتن آن مجبور هستید میان همه برگه‌های آن گروه جست‌وجو کنید. بااین‌حال، هنوز امکان مشاهده‌ی عنوان و پیش‌نمایش هر برگه در منو اصلی جابه‌جایی برگه‌ها فراهم است که این امر مقداری از دشواری آن می‌کاهد.

درصورتی‌که از کاربران نسخه‌ی توسعه‌‌دهندگان (Canary) گوگل کروم اندروید هستید، می‌توانید با واردکردن chrome://flags در قسمت URL و فعال‌کردن گزینه‌ی Duet-TabStrip Integration، تغییرات مربوط به بخش گروه‌بندی برگه‌ها را مشاهده کنید. همچنین با فعال‌کردن گزینه‌ی Chrome Duet، می‌توانید رابط کاربری Duet را تجربه کنید.


به اشتراک بگذارید