بازدید کننده 19117 شنبه 12 مرداد 1398 گروه: عمومی چاپ

بررسی اجمالی

حتما برای همه شما پيش آمده كه نیاز به خرید بسته اینترنت همراه باشید. در این زمان مسلما سریعا گوشي موبايلتان را در دست گرفته و با گرفتن کدی مثل #724* در همان لحظه اينترنت همراه ميگيريد. به چنین کدهایی کد USSD می‌گویند که در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه کد USSD چیست؟ و چه کاربردهایی دارید بپردازیم. در انتها نیز مقایسه‌ای بین USSD و پیامک انجام می‌دهیم و پر کاربردترین کدهای USSD را به شما معرفی می‌کنیم.

USSD چیست؟ همه چیز درباره ستاره مربع‌ها

کدUSSD مخفف کلمه Unstructured Supplementary Service Data میباشد که یک روش ارسال پیام در شبکه تلفن همراه یا همان شبکه GSM می‌باشد و به معنی شماره هایی مثل *x# میباشد که امروزه کاربرد بسیاری را دارد.

این روش بر مبنای تعامل با اپراتورهای موبایل مثل ایرانسل، همراه اول، رایتل و...(home location register) استوار است. در این روش data ارسالی به سرور بدون ذخیره شدن اطلاعات در سرور پاسخ داده میشود.

اصولاً به این روش در گفتار(session based) گفته میشود که به این معنا میباشد بلافاصله پس از دریافت درخواست کاربر از موبایل یک ناحیه در سرور برای بررسی درخواست ایجاد میگردد.

در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با USSD توضیحات بیشتری ارائه میشود و شما بیشتر با این کد ها و کارایی های این کد ها آشنا میشود. به صورت کلی عملکرد USSD به دو حالت زیر تقسیم بندی می‌شود:

1. مدیریت در سمت موبایل(PULL)(پشتیبانی شده در GSM2.94)

2. مدیریت در سمت شبکه(PUSH)(پشتیبانی شده درGSM3.9)

در بعد امنیتی، USSD دارای ساختاری مجزا برای تامین امنیت نمی باشد و از استانداردها و مکانیزم‌های امنیتی شبکه GSM/UMTS استفاده می‌کند.

USSDو مقایسه با SMS

پیامکی (SMS) که شما ارسال می کنید ابتدا در شبکه ذخیره و پس از آن به مقصد ارسال خواهد شد اما در سرویس های USSD همان لحظه که شما کدهای دستوری را ارسال می نمایید، بلافاصله پیغام دریافت خواهید کرد. در واقع USSD یک روش جهت برقراری ارتباط بین تلفن همراه با شبکه و بالعکس است، اما پیامک برای ارتباط بین دو تلفن همراه کاربرد دارد.

در USSD مشتری ابتدا با ارسال درخواست به شکل *...# به شبکه امکان مشاهده گزینه هایی را به صورت منو (menu) دارد و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به سرور شبکه، درخواست خود را مطرح می نماید و سرور شبکه نیز با دریافت این شماره، درخواست مشتری را به سمت مربوطه هدایت می نماید.

USSD راهکاری برای ارتباط در لحظه است و مانند سرویس SMS دارای تأخیر نیست، اما چون خصوصيت ذخيره و ارسال را ندارند، اگر پوشش از بين برود تعامل با كاربر به صورت کامل قطع خواهد شد.

مزایا و کاربردهای ussd چیست؟

• عدم نیاز به اینترنت و ارسال پیامک(آفلاین بودن تمامی مراحل)

• رایگان بودن این سرویس

• از شر وارد کردن کد شارژ های ایرانسل و یا همراه اول و طولانی و اشتباهات حین وارد کردن آنها خلاص خواهید شد.

• عدم نیاز به نصب هیچگونه نرم افزار و یا تغییر در تنظیمات تلفن همراه

• در دسترس بودن

• امکان خرید شارژ مستقیم

• ثبت چند کارت بانکی در یک سیمکارت

• عدم نیاز به مراجعه به بانک

• سرعت انتقال و پاسخ دهی بسیار سریع بدلیل عدم نیاز به ذخیره سازی درخواستها

• عدم نیاز به ورود به منوهای خاصی از موبایل و ارسال آسان با شماره گیری و فشردن دکمه Call

• ضریب بسیار بالای امنیتی به دلیل استفاده از فضای صوت

• برای استفاده، شماره کارت بانکی و رمز دوم مورد نیاز است و سایر اطلاعات کارت از قبیل CVV2 و تاریخ انقضای کارت مورد نیاز نمی باشد.

• کاهش سفرهای درون شهری و افزایش خدمات الکترونیک.

• بهره مند شدن از خدمات، حتی در صورت استفاده از ساده ترین تلفن های همراه.

یکی از مزایای کد USSD انتقال وجه ، انتقال پایا، پرداخت اقساط وام بانکی، دریافت گزارش اقساط وام بانکی و حتی گرفتن موجودی سپرده بدون نیاز با مراجعه به بانک مربوطه میباشد. برای استفاده از این امکان شما باید USSD بانکی که در آن حساب دارید را انتخاب کرده و از خدماتی که بانک روی آن کد ارائه میدهد استفاده نمائید.

نکته: لازم به ذکر است که کاربران میتوانند از کد USSD بانک مشخصی استفاده کنند و هر بانک کد مخصوص خود را جهت اسفتاده کاربران خود ارائه میدهد.

امنیت USSD

همان گونه که ذکر شد این نوع خدمات با توجه به استفاده از فضای صوت دارای امنیت بالایی است. درخواست های ارسالی از سمت شما مستقیماً به سرور بانک ارائه دهنده خدمات منتقل می شود و در واقع زمانی که شما اطلاعات کارت بانکی خود را جهت نهایی کردن خرید وارد می کنید جای هیچگونه نگرانی وجود نخواهد داشت. بستری مناسب برای امنیت اطلاعات شما فراهم می کند. سرور نیز متناسب با در خواست ارسالی، پاسخ را به سمت اپراتور ارسال و اپراتور هم به کاربر میرساند.

USSD چیست؟ همه چیز درباره ستاره مربع‌ها

چگونگی کار با USSD

مشتری ابتدا با ارسال یک درخواست به شکل #...*به شبکه، میتواند گزینه هایی را به صورت منو مشاهده کرده و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به سرور شبکه درخواست خود را مطرح نماید. سرور شبکه با دریافت این شماره و با استفاده از ناحیه کاری ایجاد شده مراحل درخواست مشتری را به سمت مربوطه هدایت میکند.

یک راه حل سریع نیز قابل استفده میباشد.

برای مثل وقتی شما کد #...* را وارد میکنید یک منو برای شما باز میشود که برای مثال گزینه اول خرید شارژ میباشد و شما هم قصد خرید شارژ دارید. برای تسریع در این مورد میتوانید از روش زیر استفاده نمائید. به این صورت که به جای وارد کردن کد اصلی و سپس انتخاب عددی که برای خرید شارژ در نظر گرفته شده است، مستقیما عدد مربوط به خرید شارژ را در کد اصلی به شکل زیر جایگزاری کنید.

1#*733*

وجه تمایز بین SMS و USSD

نحوه انتقال اطلاعات یکی از مهمترین تفاوت های میان SMS و USSD کد می‌باشد. USSD راهکاری برای ارتباط در لحظه است و مانند سرویس SMS دارای تأخیر نیست، اما چون خصوصيت ذخيره و ارسال را ندارند، اگر پوشش از بين برود تعامل با كاربر به صورت کامل قطع خواهد شد.

برخلاف SMS ارتباط مستقیم تلفن همراه با تلفن همراه را پشتیبانی نمی‌كند. با سرویس پیامک تنها می‌توانید متن ارسال کنید و هر پیامک 160 کاراکتر است در حالی که USSD میتواند 182 کاراکتر باشد.

راه اندازی USSD

یکی از راهکارها جهت راه اندازی سرویس USSD، استفاده از شرکت های psp ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین می باشد. این شرکت ها علاوه بر اینکه در خصوص داشتن درگاه می توانند به شما خدمات ارائه دهند، قادر هستند تا در زمینه داشتن سرویس درگاه پرداخت روی تلفن های همراه نیز، نیاز شما را تأمین نمایند.

برای داشتن درگاه نیز می توانید ابتدا با طی مراحل دریافت نماد الکترونیک و در پی آن مراجعه به شرکت های psp درخواست خود را پیگیری فرمایید. به این دلیل که اکثر شرکت های ارائه دهنده این خدمات از طریق وب سایت نیز در این زمینه فعالیت دارند، در کنار این موضوع می توان طراحی سایت نیز برایتان انجام شود تا از طریق وب سایت نیز فعالیت خود را به صورت گسترده و به تفضیل ارائه نمایید.

اقدامات بانک مرکزی

بانک مرکزی خیلی دیر در خرداد ۹۳ با اعمال کارمزد ۱۲۰ تومانی برای دریافت موجودی از طریق کدهای دستوری کوشید حجم تراکنش‌ها را کم کند. قدم دوم یک سال طول کشید و در مهر ۹۴ موجودی گرفتن و خرید بر این بستر را برای شرکت‌های پرداخت ممنوع کرد و هم‌زمان سقف ۲۰۰ هزار تومانی برای پرداخت قبوض در این بستر را اعمال کرد تا عملا به جز موارد محدود، خدمات بانکی روی بستر یو‌اس‌اس‌دی صورت نگیرد. در سال ۹۵ بانک مرکزی از سامانه‌ای به نام «پیوند» رونمایی کرد که شماره کارت را به شماره تلفن متصل می‌کرد تا نیازی نباشد کاربران شماره کارت خود را وارد کرده و امنیت حساب‌شان را به خطر بیندازند. اما از آن‌جا که این طرح سفت‌وسخت اجرا نشد چندان هم موثر نبود. در آخرین اقدام در بهمن ۹۶ بانک مرکزی اعلام کرد که تنها پرداخت قبوض عمومی از طریق این بستر امکان‌پذیر است و تراکنش‌های دیگر از روی آن حذف خواهد شد. این اقدام جدید بانک مرکزی حجم سنگینی از هجمه‌ها و مقابله‌ها را در پی داشت که همگی از سوی کسب‌وکارهای مبتنی بر یو‌اس‌اس‌دی و اپراتورها هدایت می‌شد. آن‌ها مدعی بودند که بانک مرکزی «ناگهانی» و بعد از پا گرفتن این شرکت‌ها به چنین اقدامی دست زده. حال آن‌که این تاریخچه مختصر به‌خوبی نشان می‌دهد که لااقل پنج سال است که بانک مرکزی مدام در خصوص معضل امنیت در این بستر هشدار می‌دهد.

به نظر می‌رسد مقاومت اپراتورها و شرکت‌های زیرمجموعه‌شان روزهای آخرش را می‌گذراند چرا که یک فناوری منسوخ و ناامن به‌طور طبیعی با فناوری‌های جدید و امن‌تر جایگزین خواهد شد. امروزه فناوری‌های پرداخت الکترونیک نوین مانند گوگل پی و اپل پی به‌سرعت در حال رشدند و شیوه‌های مختلفی برای خدمت به مشتریان خود ارائه می‌کنند؛ استفاده از بستر فناوری NFC یکی از آن‌ها است. اما باید توجه داشت که یک فناوری می‌تواند خیلی امن باشد اما با اجرای نادرست، غیر اصولی و کوته‌بینانه باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شود. چندی است از نهادها و افراد مختلف صحبت‌هایی درباره راه‌اندازی شرکت‌هایی نوپا در زمینه‌ی «فناوری مالی» شنیده می‌شود تا خدمات مانند کیف پول الکترونیک عرضه شود. آیا وقتی معضلات عدیده‌ی یک موضوع ساده مثل یو‌اس‌اس‌دی چنین گریبان‌گیر امنیت کاربران کشور می‌شود آیا می‌توان به آینده‌ی چنین شرکت‌هایی امید بست؟ فکر نمی‌کنید اگر بانک مرکزی سال‌ها پیش و قبل از این‌که این حجم از سرمایه‌گذاری بر این بستر صورت بگیرد محکم و قاطع عمل می‌کرد امروز این معضل وجود نمی‌داشت؟

شرایط دریافت کد های USSD

1. وبسایت درخواست کننده باید دارای نماد اعتبار باشد

2. تیم مدیریت سایت تا به حال سابقه و یا پرونده ای در پلیس فتا نداشته باشند.

3. نداشتن سابقه بد حسابی به بانک های(ملی,سامان,ملت)

4. سایت باید دارای SSLباشد.

5. وبسایت درخواست کننده باید یکی از موارد زیر باشد.(فروشگاه محصولات مجازی-فروشگاه هاستینگ-فروشگاه دامین,درگاه های پرداخت)

6. سابقه سایت باید بالای 3 سال باشد.

7. سایت سابقه ***** شدن نداشته باشد.

8. سرور سایت حتما باید در کشور ایران باشد.(فروشگاه اصلی)

9. تراکنش از طریق USSD باید در روز بالا باشد.

هزینه ها:

برای فعال سازی این درگاه حد اقل باید مبلغ:

1500000هزار تومان + 1000000تومان هزینه راه اندازی + 500000تومان بابت هزینه های برنامه نویسی پرداخت کنید.

نکات قابل توجه :

1. فعال سازی درگاه از 10 روز الی 45 روز انجام میشود.

2. مدارک شناسایی وبسایت درخواست کننده به بانک مرجع ارسال شده و باید تمامی شرایط که در بالا گفته شد توسط بانک مربوطه تایید گردد.

3. هزینه برنامه نویسی شامل (درگاه پرداخت به حساب (حداکثر 10 مبلغ) ) , پرداخت جهت یاری رسانی به سایت (مبلغ دلخواه) و دریافت کد پیگیری از بانک (جهت ارسال به سایت برای خرید محصول مورد نظر) میباشد.

4. در صورتی که بعد از تحویل درگاه هر کدام از شرایط که در بالا گفته شد نقض گردد بانک می تواند بدون اطلاع قبلی درگاه را حذف نماید.

جمع بندی

همانطور كه در اين مقاله اشاره كرديم كد ussd در جامعه امروزي ميتواند كمك زيادي به انجام كارها به ما بكند و سرعت بيشتري براي انجام برخي امور به ما مي‌دهد، شما هم ميتوانيد به راحتي از ussd استفاده كنيد.

اميدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفيدی در خصوص USSD در اختيارتان گذاشته باشیم.


به اشتراک بگذارید