بازدید کننده 3501 یکشنبه 19 خرداد 1398 گروه: عمومی چاپ

توجه به این نکته که رضایت مندیِ بخش زیادی از بازدید کنندگان، علاوه بر مطالب موجود در سایت شما وابسته به مولفه های دیگری نیز است، بنابراین تصمیم گرفتیم نکاتی پیرامون بهینه سازی طراحی سایت حمع آوری کرده و در این بخش در اختیارتان قرار دهیم.

هدف از طراحی وب سایت

هیچ گاه بازدیدکنندگان وب سایت خود را با یک سایت نامنظم، نابسامان و بی برنامه سر در گم نکنید. همیشه گام نخست را تعیین هدف از ایجاد وب سایت قرار دهید. به طور معمول مقصود اصلی راه اندازی یک وب سایت، جذب خوانندگان و کاربران از طریق موتورهای جستجو است. در ابتدای راه اندازی سایت خود اهداف و سیاست اصلی سایت را مشخص نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر نوع سایت، مطالب و طراحی آن نتواند کاربران را جذب و آنها را مجاب به بازگشت به سایتتان نماید، رفته رفته مشتریان و خوانندگان خود را از دست داده و این مقدمه شکست در دنیای تجارت الکترونیک خواهد بود.

هدف شما از راه اندازی یک وب سایت خاص چیست؟آیا به دنبال افزایش فروش هستید؟ آیا هدف شما اطلاع رسانی است؟ و یا فقط به عنوان نشانه ای برای حضور آنلاین خود قصد در طراحی سایت دارید؟ قبل از طراحی وب سایت هدف خود را مشخص و در راستای آن هدف از قابلیت های طراحی خود استفاده کنید.

الف) ساختار و طرح اولیه سایت

این مرحله حائز اهمیت خاصی است. این فاکتور به این دلیل مهم است که ایده‌ اولیه شما را به مفهومی تجاری و مناسبِ دنیای کسب و کار تبدیل می‌کند. تهیه یک طرح اولیه به شما توانایی فکر کردن به کل فرآیند کسب و کار را می‌دهد؛از شروع تا تولید و فروش کالا یا خدمات. لازم نیست طرحی بالا بلند و طولانی تهیه کنید، تنها موارد لازم را لحاظ کنید و به یاد داشته باشید این موارد شامل مولفه های زیر باشند:

بررسی نیاز کاربران

طراحی وب سایت می باید کاربرمحور باشد به این معنا که بدانیم نیاز کاربران چیست، چگونه فکر می کنند و رفتار آنان به چه صورت است. بررسی نیاز و خواسته کاربران، ما را قادر می سازد یک وب سایت متناسب را به درستی طراحی و پیاده سازی کنیم.

پیاده سازی

برای موفقیت یک سایت و اجتناب از اشتباهات گزاف، بسیار حائز اهمیت و ضروری است که تکنولوژی مورد نیاز جهت طراحی وب سایت که شامل زبان برنامه نویسی، پلت فورم ها، استانداردها، فناوری ها و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر است، به درستی تعیین شوند.

محتویات

محتویات، اغلب علتی است که کاربران را راغب به مشاهده وب سایت شما می کند. بنابراین توجه به این مساله حائز اهمیت است که چه محتویاتی باید ارائه شود تا انتظار کاربران تامین شود؟ چه میزان محتویات مناسب است؟ شکل یا فرم ارائه محتویات باید به چه صورت باشد؟

پیش از اینکه بتوان محتویاتی را تولید کرد، لازم است به سوالات فوق که مبانی و اصول استراتژی محتویات را مشخص می کند، پاسخ داده شود.

گرافیک و رابط کاربری

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در طراحی وب سایت، در نظر گرفتن گرافیک و نوع رابط کاربری است. در ابتدای کار نما و ظاهر سایت خود را مدنظر قرار دهید و به این نکته توجه نمایید که اگر سایتی شلوغ و پر از عناصر گرافیکی نامربوط به هم ایجاد کنید، کاربران را از سایت خود دور خواهید کرد. هم چنین باید مطمئن شوید که رابط کاربری که با استفاده از رعایت استاندارهای مناسب در سایت خود ایجاد می کنید، می تواند کاربران را به بخش های مختلف هدایت کرده و آنها را مجاب به استفاده از قسمت های مختلف سایت شما کند.

مقالات و متون خود را نیز با فونت های مناسب و با سایز و اندازه های استاندارد و رنگ های قابل تشخیص در صفحات وب خود به کار برید.

نکته دیگر انتخاب تصاویر است. بهره گیری از تصاویر با کیفیت در بین مطالب و در فضاهای مختلف سایت، می تواند ارزشی معادل متون شما داشته باشد. هم چنین توجه کنید که سایز عکس ها و تصاویر استفاده شده را قبل از قرار دادن در سایت از طریق برنامه هایی چون فتوشاپ، کم حجم و متعادل نمایید تا سرعت بارگذاری و لود صفحات وب شما بیشتر شود. از به کار بردن بیش از حد تصاویر نیز اجتناب نمایید.

نکات طراحی وب سایت

ب) بهبود ساختار و بهینه سازی سایت

پس از بررسی ساختار و طرح اولیه نیاز است وب سایت خود را در فضای رقابتی اینترنت بهینه نمایید. برای این منظور بررسی مولفه های زیرضروری است :

سرعت لود و بارگذاری وب سایت

سرعت بارگذاری به معنای مدت زمانی است که وب سایت به طور کامل بارگذاری و قابل استفاده شده است. توجه به این نکته که کاربران به هیچ وجه مایل نیستند زمان زیادی را برای بارگذاری یک سایت صرف کنند، میزان اهمیت این مولفه را آشکار می سازد. می توانید با استفاده از تکنیک های برنامه نویسی و طراحی وب، بهره گیری از زبان برنامه نویسی مناسب، انتخاب پهنای باند مناسب، کاهش حجم تصاویر و به حداقل رساندن عناصر گرافیکی و اسکریپت ها تاثیر شایانی در افزایش سرعت لود صفحات وب خود داشته باشید.

جهت بررسی سرعت سایت، می توانید از وب سایت های آنلاین نظیر سایت gtmetrix.com استفاده نمایید.

سئو وب سایت

بهینه سازی و سئو سایت بخش مهمی از طراحی وب است. سئو را مي ‌توان مجموعه ‌روش ‌هایی براي تغيير استراتژيک وب سايت ‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در نتايج جستجو مي‌پردازد. وب سايت شما باید براي موتورهاي جستجو بهينه شود. برای این منظور در حین طراحی یک سایت، طراح یا مدیر سایت باید با رعایت استانداردهای سئو، سایت خود را برای موتورهای جستجو که منبع اصلی هدایت کاربران به سایت هاست، بهینه نماید.

جهت اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش جامع و کامل سئو سایت (SEO) مراجعه نمایید.

بهینه سازی برای مرورگرها

هنگام طراحی سایت مطمئن شوید که سایت شما با تمام مرورگرهای جدید و قدیم سازگار باشد. جهت عدم از دست دادن کاربرانی که با مرورگرهای مختلف از سایت شما بازدید می کنند، هرگز سایت خود را فقط برای یک یا دو مرورگر تنظیم نکنید. بطور مثال در ایران رسم است که سایت ها را برای مرورگرهای اکسپلورر 6 تا 9 و فایرفاکس و کروم و اپرا تنظیم می کنند.

نکات اصولی طراحی وب سایت

برخی از ترفندهای مفید که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

1.ایجاد نظر سنجی در وب سایت

2.تعریف پروفایل کاربر(مهم ترین ترفند که تاثیره چشم گیری به همراه خواهد داشت.)

3. امروزه شبکه های اجتماعی هسته اصلی هر سایت موفقی است. با بهره گیری از آن ها سایت خود را جذاب و سرگرم کننده نگه دارید.

4. از گرافیک و طرح های رنگی که اثر مثبت و بهتری بر مخاطبین می گذارد استفاده کنید.

نکات کلی طراحی وب سایت به ترتیب به شرح زیر می باشد:

1. انتخاب دامنه : سعی کنید برای وب سایت خود نامی انتخاب کنید که کاربران بتوانند به راحتی به خاطر بسپارند.

2. سرویس هاستینگ : فضای هست مورد نیاز را از شرکت های معتبر تهیه نمایید.

3. تکنولوژی : زبانی که قصد داریم طراحی سایت را به آن تکنولوژی راه اندازی کنیم را انتخاب می کنیم.

4. انتخاب هدف : هدف از وب سایتمان را بسته به اینکه زمینه فعالیت شرکتی، فروشگاهی و … باشه رو مشخص می کنیم.

5. طرح و رنگ بندی : سعی کنید طرح و رنگ بندی مناسبی برای سایتتان انتخاب کنید چرا که بیشترین تاثیر را بر روی کاربر این مورد خواهد گذاشت.

6. نقشه سایت : نقشه سایت و فلوچارت واضحی برای سایت خود رسم کنید.

7. محتوا : سعی کنید محتوای مناسب برای وب سایتتان تهیه کنید. کلیدواژه هایی که برای مطالب استفاده می کنید سعی کنید به صورت درستی انتخاب کنید. راهنمای کامل انتخاب کلید واژه برای سئو بهتر در وب سایت ما یعنی سایت سازان موجود می باشد.

8. مخاطبان : شما باید ارزیابی صحیحی از گروه مخاطبان سایت خود داشته باشید و سایت را برای آنها بهینه کنید.

9. تبلیغات : سعی کنید از تبلیغات زیاد در سایت استفاده ننمایید. تبلیغات زیاد باعث اذیت کاربران شده و در نهایت باعث کاهش بازدید سایتتان خواهد گردید.

10 . پنجره های پاپ آپ : سعی کنید از پنجره های پاپ آپ در سایتتان استفاده نکنید. آمار نشان می دهند که بیش از 09 درصد کاربران بدون خواندن محتوای این صفحات آنها را می بندند.

11. طراحی جذاب : طراحی ساده ولی حرفه ای برای وب سایت خود در نظر بگیرید.

12. دکمه ها : سعی کنید در طراحی صفحات خود از دکمه های جذاب و با استایل جدید استفاده نمایید. بدون شک کاربران توجه بیشتری به باتن ها نسبت به لینک های معمولی خواهند کرد.

13. پس زمینه : هر چقدر می توانید سعی کنید از طرح ساده تری برای پس زمینه سایتتان استفاده نمایید.

14. تصاویر : سعی کنید از تصاویر با کیفیت ولی با حجم کم استفاده کنید. تصاویر را در صفحاتتان تکرار نکنید. فراموش نکنید استفاده نکردن از تصاویر خیلی بهتر از استفاده از تصاویر بی ربط و بی کیفیت می باشد.

15. ناوبری آسان : هر چقدر که می توانید سعی کنید همه چیز در ساتتان در دسترس باشد. از منوهای پیچیده و تودرتو استفاده نکنید.

16. منحصر به فرد : سعی کنید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ ظاهری وب ساتتان منحصر به فرد باشد. کپی کردن از سایت های دیگر به اعتبار آن ها خواهد افزود.

17. به‌ روز : سعی کنید از همه لحاظ به‌روز باشید.

18. سازمان‌دهی : سایت های موفق از سیستم جستجوی کاربردی و ساده بهره می‌برند. هر چقدر می توانید سیستم جستجوی هوشمندانه‌تری برای سایتتان بسازید.

19. سازگاری : سعی کنید وب سایتتان در هیچ کدوم از مرورگرا مشکلی در نمایش نداشته باشد. از استفاده ازالمان‌های متحرک اضافی در سایت اجتناب کنید.

20. وضوح صفحه : سعی کنید طراحی ریسپانسیو برای سایتتان در نظر بگیرید در این صورت سایتتان در هر دستگاهی با هر اندازه ای به درستی نمایش داده خواهد شد. در صورتی که سایتتان فاقد این قابلیت هست برای رفع این مشکل می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید. برای این منظور از صفحه ی تماس با ما اقدام کنید.

21. شبکه های اجتماعی : استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر آمار سایتتان خواهد گذاشت. امکان اشتراک گذاری برای مطالبتان را فراموش نکنید!

22. تایپوگرافی : سعی کنید از فونت ساده و زیبا مثلا فونت یکان در سایت خود استفاده نمایید. استفاده از چند فونت در سایت زمان بارگزاری سایت را بالا برده و تاثیر منفی در سئوی سایت شما خواهد داشت.

23. ثبت نام : چنانچه سایتتان فروشگاهی نیست به هیچ وجه ثبت نام در سایتتان را برای استفاده از امکانات موجود، اجباری نکنید.

24. تجزیه و تحلیل : هر روز سایت خود را چک کنید، آمار بازدید سایت را بررسی نمایید و با برنامه ریزی مناسب تلاش کنید تا سایتتان روند رو به رشدی داشته باشد.

25. امنیت : سعی کنید حس اعتماد و امنیت را در کاربران خود را بوجور بیاورید در غیر این صورت کاربران پس از ترک صفحه به سایت شما برنخواهند گشت.

26. فوتر : فوتر سایت شاید بی اهمیت به نظر آید ولی تجربه نشان داده است فوترهایی که به صورت جذاب و استاندارد طراحی شده اند توانسته اند نظر کاربران زیادی را جلب نمایند.


به اشتراک بگذارید