بازدید کننده 10145 جمعه 5 بهمن 1397 گروه: عمومی چاپ

این روزها بیشتر افراد حداقل از یک گجت الکترونیکی که از وجود باتری شارژی استفاده می‌کند، بهره می‌برند. یکی از سوالات متدوالی که همیشه توی ذهن کاربران مطرح بوده، خارج کردن آداپتور شارژر بعد از شارژ گجت الکترونیک از پریز برق است؟ واقعا باید پس از شارژ گوشی یا تبلت یا هر وسیله الکترونیکی دیگری، آداپتور شارژر را از پریز خارج کنیم یا باقی ماندن آن مشکلی ندارد.

این روزها دیدن مناظری نظیر اتصال چندین شارژر که به پریزهای برق که در سوی دیگر به گجت الکترونیکی متصل نیست، به منازل و محل کار به یه امر عادی تبدیل شده. خیلی از کاربران ترجیح می‌دهن بعد از شارژ شدن وسیله الکترونیکی خودشون، اون رو از شارژر جدا کنن، ولی آداپتور شارژ را همچنان توی پریز برق باقی بگذارند.

همانطور که می‌دانید، واحد محاسبه‌ی میزان انرژی الکتریکی مصرفی، کیلووات ساعت یا ۱۰۰۰ وات ساعت است. یک گجت الکترونیکی که مصرف آن ۱۰۰۰ وات باشد، در طول یک ساعت اتصال به پریز برق بیشتر از یک کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند، با این وضعیت یک گجت الکترونیکی با مصرف ۱۰۰ وات، این میزان انرژی رو توی ۱۰ ساعت مصرف می کنه.

براساس اطلاعاتی که وجود دارن، میانگین تعرفه‌ی دریافتی از مشترکین برق خانگی توی ایران به ازای هر کیلووات ساعت تا این لحظه ۵۰ تومان است. البته بنا به گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسه دولت در نظر دارد تا تعرفه‌ی مصرف برق را افزایش بده.

تحقیقات نشون داده در صورتی که شارژر اصلی آیفون را بصورت مداوم به پریز برق متصل کنیم، در حالتی که هیچ گجتی به سوی دیگر این شارژر متصل نشده باشد، باز هم شاهد مصرف انرژی خواهیم بود. برآوردهای انجام شده نشان از این دارد که در صورت اتصال شارژر آیفون بصورت مداوم به پریز برق، شاهد مصرف ۱.۵ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در طول یک سال خواهیم بود که هزینه‌ای قریب به ۸۰ تومان را روی دست کاربران می‌گذارد. همچنین وجود چندین شارژر در کنار هم نیز حداکثر مبلغی ۱۰۰۰ تومانی را در صورت وجود ۱۰ شارژر به هزینه‌های کاربران اضافه می‌کند.

البته هزینه‌ی تامین انرژی مورد نیاز برای اتصال چندین شارژر مشکل اصلی نیست، با احتساب چندین هزار شارژری که در منازل و ادارات مختلف به این روش به پریز متصل هستند، میزان آلودگی تولید شده برای تامین انرژی مصرفی، مساله‌ی اصلی است.


به اشتراک بگذارید